F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

WIECZÓR Z MUZYKĄ TELEMANNA, RESPIGHI'EGO I BRAHMSA

Do piątkowego koncertu 7 października Śląska Orkiestra Kameralna zaprosiła utalentowaną flecistkę i pasjonatkę jeździectwa Antoninę Styczeń.
Studiowała w prestiżowej Escuela Superior de Musica Reina Sofia w Madrycie w klasie fletu Jacquesa Zoona, ma tez dyplom z wyróżnieniem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, uzyskany w klasie fletu Elżbiety Dastych-Szwarc i Agaty Igras-Sawickiej. Laureatka wielu stypendiów i konkursów muzycznych, doskonaliła warsztat u tak renomowanych pedagogów, jak: Andreas Adorjan, Walter Auer, Samuel Coles, David Dolan, Carsten Eckert, Pierre Yves-Artaud oraz Andrea Lieberknecht. Na ten rok zaplanowano jej debiutancki album Wainberg Flute Legacy, który nagrała wspólnie z Polską Filharmonią Kameralną pod batutą Wojciecha Rajskiego dla niemieckiej wytwórni płytowej TACET. Flecistka wykonuje również muzykę improwizowaną i elektroniczną. Zadebiutowała w tym zakresie podczas tegorocznego, warszawskiego projektu Witkacy 622 vol. 1 – performansu na śpiewaczkę operową oraz eletronikę, harfę i flet. Wspólnie z Andrzejem Karałowem pracuje nad następnym projektem muzyki nowej.
Poza muzyką, pasją Antoniny Styczeń jest też jeździectwo. Startowała w wielu ogólnopolskich i międzynarodowych zawodach. W 2007 roku zdobyła tytuł wicemistrza Polski w skokach przez przeszkody w kategorii junior młodszy. Od 2011 roku związana jest ze Stajnią Chojnów, gdzie trenuje pod okiem olimpijczyka i wielokrotnego mistrza Polski w skokach przez przeszkody, Grzegorza Kubiaka.
W koncercie ze Śląską Orkiestrą Kameralną usłyszymy Antoninę Styczeń w Ouverture-Suite a-moll Georga Philippa Telemanna – przyjaciela Georga Friedricha Händla i Johanna Sebastiana Bacha oraz ojca chrzestnego najstarszego syna Bacha. Jako kapelmistrz hrabiów Promnitz Telemann działał także na Śląsku, m.in. w Pszczynie. Jego zainteresowania polską muzyką zdradzają elementy polskich tańców w jego sonatach skrzypcowych czy polska suita Partie Polonaise. Wiele jego utworów zaginęło, ale uznawany jest za najbardziej twórczego kompozytora wszech czasów; badacze twierdzą, że pozostawiło ponad trzy tysiące dzieł.
Potem usłyszymy III suitę Ottorina Respighi’ego Antiche arie e danze per liuto. Ta muzyka to rezultat żywego zainteresowania włoskiego kompozytora podczas studiów w Bolonii muzyką dawną. A było to w czasach, kiedy nawet dzieła tak ważnego mistrza, jak Claudio Monteverdi były nieznane. W 1917 r. Ottorino Respighi przystosował i rozpisał instrumentację do paru transkrypcji Chilesotiego XVI-wiecznej włoskiej muzyki na lutnię. Drugą suitę Antiche arie e danze (Dawne melodie i tańce) przybliżającą zapomniane skarby muzyki skomponował w 1923 r. a trzecią – napisaną wyłącznie na smyczki – dziewięć lat później. Przywołał w jej kolejnych czterech częściach anonimową Italiano z ok. 1600 roku, Arie di Corte Giovanniego Battisty Besarda z XVI w., anonimową sicilianę z ok. 1700 roku i Passacaglie Lodovica Roncalliego z 1692 r. Zalecają się te aranżacje wielkim pięknem, zachowującym urok oryginałów i tym, że wzbogacają ich harmonię a koloryzują je bogactwem orkiestrowych detali.
Koncert zamkną piękne Walce-pieśni miłosne op. 52 Johannesa Brahmsa, które stały się odblaskiem uczucia kompozytora do córki Klary Schumann, Julii. 18 walców na fortepian na 4 ręce z 1 – 4-głosowym śpiewem (ad libitum; teksty Friedricha Daumera) skomponował kompozytor w latach 1868-69. W 1870 roku powstała wersja orkiestrowa walców nr 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9 i 11.



7 października 2016, piątek godz. 19.00 [T]

Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Wieczór z Telemannem, Respighim i Brahmsem
Śląska Orkiestra Kameralna
Robert Kabara – dyrygent
Antonina Styczeń – flet
Program:
Georg Philipp Telemann – Ouverture-Suite a-moll TWV 55: a2
Ottorino Respighi – Antiche Danze ed Arie per Liuto: Suita nr 3
Johannes Brahms – Liebeslieder Walzer op. 52 arr. Hermann

 

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.