F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

PODWÓJNIE UDANY WIECZÓR-DLA DUCHA I CIAŁA

MUZYKA DLA DUCHA, A STRAWA DLA CIAŁA

Dziękujemy serdecznie panu Piotrowi Kopczyńskiemu, który przyjął nagłe zaproszenie Filharmonii konesera na sobotę 29 listopada, zastępując nie mogącą się u nas pojawić Zuzannę Elster. Dzięki ostoi naszych planów, pani Katarzynie Budnik-Gałązce, harfę zamieniamy na fortepian i dwie artystki zastępujemy parą równie utalentowaną.
Mimo zmian, z pierwotnej zapowiedzi możemy powtórzyć, że fascynującym w zaproponowanym programie może być oczekiwanie na wspólny mianownik, jaki Katarzyna Budnik-Gałązka i Piotr Kopczyński odnaleźli w dziełach twórców, z których każdy tworzył jakże odmienny od pozostałych świat muzyczny.
Z Johannesem Brahmsem (1833-1897) spotkamy się tym razem poprzez jego II Sonatę klarnetową Es-dur. Nie miał w tym wzorców, właściwie sam stworzył ten gatunek i sam dla obu swych sonat klarnetowych sporządził alternatywne wersje na altówkę i fortepian. Druga opiera się na zamyśle bliskim fantazji, ujętym w trzech częściach, z których właściwie żadna nie jest wolna. Zetkniemy się w nich z szeroka gamą barw i uczuć oraz nagłymi zmianami faktury i harmonii. Jak zauważył Richard Specht, te dwie sonaty klarnetowe (…) to po prostu monologi o jego [J. Brahmsa] samotnie spędzonych godzinach, rozmarzone wspomnienia (…). Potem artyści naszego koncertu wykonają Cezara Francka (1822-1890) Sonatę A-dur – utwór doskonale znany z jednej z najlepszych płyt skrzypcowo-fortepianowych, jakie kiedykolwiek nagrano (to cytat z 1001 albumów muzyki klasycznej, które musisz usłyszeć zanim umrzesz o płycie Kai Danczowskiej, Krystiana Zimermana i Deutsche Grammophon). Sonata powstała z zachwytu kompozytora grą Eugèn’a Ysaÿe’a, przywołuje obraz jego gry swoja konstrukcją, płynnością i rozmiarem. Utwór potwierdza stwierdzenie, że sonata jako gatunek jest uważana za jedno ze szczytowych osiągnięć muzyki francusko-belgijskiej późnego romantyzmu. Krzysztof Penderecki (*1933) kiedyś powiedział: adresuję moja muzykę do (…) czującego, myślącego, oddychającego, cierpiącego człowieka. Z jego twórczości do programu wybrano wywodzącą się z Koncertu altówkowego (1983) Cadenzę per viola sola, którą po raz pierwszy wykonał w dworze kompozytora w Lusławicach, znany śląskim melomanom G. Żyslin (10 IX 1984). Manuel de Falla (1876-1946) zyskał trwające do dziś uznanie czołowego reprezentanta w muzyce narodowej szkoły hiszpańskiej. W licznych utworach stylizował pieśni i tańce ludowe, nawiązując często do dawnej muzyki hiszpańskiej. W harmonice i kolorystyce orkiestry wykorzystywał zdobycze francuskiego impresjonizmu. Jeden z największych wirtuozów (skrzypiec i gitary) w historii sztuki wykonawczej, przez wielu uważany za szarlatana, Włoch Niccolo Paganini (1782-1840) jako kompozytor utworów skrzypcowy rozszerzył znacznie fakturę tego instrumentu, wykorzystując na szeroką skalę dwudźwięki, akordy, szybkie pochody figuracyjne, kombinacje gry smyczkiem i pizzicato, pojedyncze i podwójne flażolety.

 
29 listopada 2014, sobota godz. 16.00 Q

Sala kameralna i Fermata Caffe, Filharmonia Śląska
Filharmonia konesera
Katarzyna Budnik-Gałązka – altowiolistka, skrzypaczka
Piotr Kopczyński – pianista
Program:
Johannes Brahms – Sonata Es-dur op. 120 nr 2
Cezar Franck – Sonata A-dur na skrzypce i fortepian
Krzysztof Penderecki – Cadenza na altówkę solo
Manuel de Falla – Siete Canciones populares Españolas (wybór)
Nicolo Paganini – Sonata per la Grande Viola


Katarzyna Budnik-Gałązka
altowiolistka

Świetnie odnajduje się zarówno w roli solistki, jak i kameralistki. Studiowała grę na skrzypcach i altówce. Koncertowała z różnymi zespołami w Polsce i Europie, a w 2010 roku wzięła udział w projekcie Chamber Music Connects the World. Spełnia się również jako pedagog.
Studiowała na warszawskiej uczelni zarówno grę na skrzypcach (u Mirosława Ławrynowicza, Andrzeja Gębskiego i Janusza Wawrowskiego), jak na altówce u Piotra Reicherta. Przy altówce pozostała i w klasie swojego profesora jest dziś asystentką. Sama wybrała ten instrument, uznając go za bardziej atrakcyjny, ponieważ – jak mówi – grając na altówce, można bawić się dźwiękiem, a solowe utwory skrzypcowe eksponują przede wszystkim wirtuozerię.
W 2008 r. wygrała aż trzy konkursy: im. Ludwiga van Beethovena w Hradec-Králové, im. Johannesa Brahmsa w Pörtschach i im. Jana Rakowskiego w Poznaniu. Kolejny rok przyniósł jej II nagrody na Międzynarodowym Konkursie im. Maksa Rostala w Berlinie i Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Maksa Regera w Sondershausen, a w 2010 r. zdobyła również II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej. Zdobyła też III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium (2013).
Koncertowała z różnymi zespołami w Polsce i Europie, a w 2010 r. wzięła udział w projekcie Chamber Music Connects the World, organizowanym przez Kronberg Academy; w jego ramach grała z tak wybitnymi muzykami, jak Gidon Kremer, Tatiana Grindenko, Yuri Bashmet, András Schiff.

 

Piotr Kopczyński
pianista

Jest ulubionym partnerem estradowym najlepszych młodych solistów w Polsce. Jako kameralista występował z takimi artystami, jak: Katarzyna Budnik-Gałązka, Magdalena Bojanowicz, Maria Machowska, Andrzej Bauer, Ryszard Groblewski, Wojciech Koprowski, Rafał Kwiatkowski, Grzegorz Skrobiński, Janusz Wawrowski.
Laureat ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. Międzynarodowego Konkursu im. Karola Szymanowskiego w Łodzi i Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza.
Jako solista i kameralista występował w wielu prestiżowych salach koncertowych w kraju i za granicą, jak: Filharmonie Narodowe w Warszawie i Kijowie, Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina, Studio Koncertowe im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Filharmonia Lwowska, Universitat der Kunste w Berlinie, Studio Koncertowe Polskiego Radia w Katowicach.
Uczestniczył w wykonaniach oraz prawykonaniach utworów kompozytorów młodego pokolenia, m.in. Dariusza Przybylskiego oraz Kamila Koseckiego.
Od 2012 roku jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, macierzystej uczelni, którą ukończył w 2008 roku w klasie fortepianu prof. Piotra Palecznego oraz kameralistyki w klasie prof. Mai Nosowskiej. Doskonalił swoje umiejętności podczas kursów mistrzowskich: Ariego Vardi, Wiery Gornostajewej, Aleksieja Orłowieckiego, Johna O'Connora, Kevina Kennera, Witalija Samoszko.
Był stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, ministra kultury i sztuki, a także dwukrotnym laureatem Muzycznego Forum Młodych Austriackiego Forum Kultury w Warszawie.
 

Po kolacji zapraszamy do wnętrz naszej kawiarni, gdzie firma ARTUR SOKÓŁ przygotowała poczęstunek, a w nim: przekąska, gorące danie, deser, kawa ... wszystko w cenie biletu.

ARTUR SOKÓŁ specjalizuje się w organizacji ekskluzywnych bankietów oraz obsłudze imprez plenerowych i masowych. Podstawą  działania jest tradycja w połączeniu z naturą. Szczególną troskę firma przykłada do przygotowywania dań z naturalnych produktów i składników. Są one zawsze świeże, najwyższej jakości i pochodzą z gospodarstw ekologicznych.

Firma ta jest na bieżąco ze światowymi trendami w gastronomii, wzornictwie i projektowaniu wnętrz. Obsługiwane przez nią imprezy na długo zostają w pamięci gości, bo unikatowy design i nowatorskie aranżacje to obok wyśmienitej kuchni i obsługi na najwyższym poziomie wyznaczniki niepowtarzalnego stylu. Więcej informacji oraz fotogaleria na stronie internetowej www.artursokol.pl

SERDECZNIE ZAPRASZAMY

SPONSOR ARTYSTÓW                                                                       

                       

 

SPONSOR KOLACJI Z ARTYSTAMI

      

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.