F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

OD MOZARTA DO PENDERECKIEGO W ŚWIĄTECZNYM KLIMACIE

Przedświąteczna Filharmonia konesera (sobota 20 grudnia) wabi propozycją znakomitych polskich solistów młodego pokolenia, których połączyła miłość do wspólnego muzykowania i którzy wspólnie wykonują arcydzieła muzyki kameralnej. Trio Staśkiewicz zainaugurowało działalność artystyczną podczas koncertu w Filharmonii Narodowej w marcu 2012 roku. Nam zaprezentować się chce w bardzo ciekawym programie z kameralistyką od Wolfganga Amadeusa Mozarta po Krzysztofa Pendereckiego, czyli od dorobku rozległego i w kameralistyce wyjątkowo wszechstronnego po dzieła wartościowe i ważne, ale w kompozytorskiej tece nie tak liczne.

Różne czasy, różne estetyki. Po raz kolejny w Filharmonii konesera młodzi artyści wyruszą w fascynująca podróż odnajdywania tego, co owe odmienności łączy. W tej propozycji młodych gwiazd warto zwrócić uwagę na troche zapomnianego polskiego kompozytora Romana Maciejewskiego (1910-1998). Był jedną z wyróżniających się postaci nowego pokolenia kompozytorów międzywojennego dwudziestolecia. Wiązano z nim przyszłość muzyki polskiej, choć z warszawskiego konserwatorium został usunięty (1932) za zorganizowanie strajku studentów żądających przywrócenia Karola Szymanowskiego na stanowisko rektora. W marcu 1937 to on przywiózł ze Szwajcarii trumnę ze zwłokami K. Szymanowskiego. Francuskie stypendium pozwoliło mu na studia u Nadii Boulanger w Paryżu, gdzie poznał m.in. Igora Strawińskiego a zaprzyjaźnił się z Arturem Rubinsteinem. W 1938 r. w Anglii nawiązał współpracę ze słynna grupą baletową K. Joossa; tam też ożenił się ze szwedzka tancerką, z którą wyjechał do Szwecji. Wybuch wojny uniemożliwił mu powrót do kraju. W Szwecji komponował m.in. muzykę do teatralnych spektakli Ingmara Bergmana. W latach 40. Ciężko zachorował, przeszedł kilka operacji, które nie przyniosły poprawy. Zaczął leczyć się sam, diametralnie zmieniając przy tym styl życia. Jego votum za odzyskane zdrowie miało stać się Requiem, poświęcone ofiarom wojen wszechczasów oraz ludzkiej ignorancji i przeciwstawianiu się prawom natury. Nad dziełem pracował 15 lat, sam poprowadził jego prawykonanie podczas Warszawskiej Jesieni w 1960 r. Bezprecedensowe pod względem formy dzieło przyćmiło poprzedzające je utwory. Trio Staśkiewicz zwraca naszą uwagę na Trio smyczkowe Mattinata z 1948 roku. Ciekawe jaki kontekst do tego wniesie kameralny utwór węgierskiego pianisty i kompozytora, Ernsta von Dohnányi (1877-1960), pozostającego pod muzycznym wpływem Johannesa Brahmsa. Szykuje się muzyczne spotkanie pełne niespodzianek.

Na kolację w wigilijnym nastroju zapraszamy do wnętrz naszej kawiarni, gdzie gościć Państwa będzie Fermata Caffe. Specjalnie dla Was przygotowała poczęstunek, a w nim: śledzik na przekąskę, zupa grzybowa i ryba po grecku jako główne danie, a na deser coś słodkiego kawa i wino ... wszystko w cenie biletu.

Chciałbyś spędzić wigilię z przyjaciółmi lub znajomymi, zaproś ich na ten koncert...

20 grudnia 2014, sobota godz. 16.00 Q
Sala kameralna Filharmonii Śląskiej
Filharmonia konesera
Anna Maria Staśkiewicz – skrzypce
Katarzyna Budnik-Gałązka – altówka
Marcin Zdunik – wiolonczela
Maryla Renat – słowo
Program:
Wolfgang Amadeus Mozart – Preludium i Fuga na trio smyczkowe nr 2 KV 404a
Franz Schubert – Trio B-dur D471: Allegro
Roman Maciejewski – Trio smyczkowe Matinata
Ernö Dohnányi – Serenada C-dur op. 10
Krzysztof Penderecki – Trio smyczkowe

 

SPONSOR ARTYSTÓW                                  SPONSOR KOLACJI 

                               

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.