F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

JUDA MACHABEUSZ POD PAULEM ESSWOODEM

Rzadko mamy okazję wysłuchania tego oratorium, tym goręcej zapraszamy do Filharmonii Śląskiej w piątek 16 października na koncert, w którym wykonany zostanie Juda Machabeusz Georga Friedricha Händla, zwłaszcza, że będzie to kreacja pod batutą samego Paula Esswooda.

To jeden z najznakomitszych kontratenorów świata. Był pierwszym kontratenorem, który zaśpiewał w mediolańskiej La Scali. Z myślą o nim Krzysztof Penderecki komponował partię Śmierci w Raju utraconym, wystawionym z udziałem śpiewaka w Chicago, Mediolanie (La Scala) i Stuttgarcie. Nagrał ponad 150 płyt. Jest profesorem wokalnej interpretacji baroku w Royal Academy of Music i daje regularne kursy mistrzowskie na całym świecie. Wykorzystując swoje ogromne doświadczenie w dziedzinie wokalnej, rozpoczął karierę jako dyrygent. W tej roli gości na najbardziej renomowanych festiwalach, prowadząc m.in. dzieła Händla w Chichester (Mesjasz), czy Krakowie (Izrael w Egipcie).
Skomponowane w 1746 roku oratorium oparte jest na Pierwszej Księdze Machabejskiej – historii powstania machabejskiego, walk Żydów z Seleucydami w 167-160 r. p.n.e. Oratorium jest głęboko osadzone w przeszłości i nie ma w nim bezpośrednich odniesień do wydarzeń angielskiej wojny domowej 1745 roku, gdy pretendent do tronu, Karol Edward Stuart wylądował w Szkocji i na czele znacznej armii w szybkim marszu zagroził Londynowi. W bitwie pod Culloden (16 IV 1746) książę Cumberland, znany jako rzeźnik z Cumberland, rozprawił się z rebelią. Jemu wszakże – Prawdziwie Mądremu, Dzielnemu i Cnotliwemu Przywódcy zadedykował swe libretto do dzieła Hädla, Thomas Morell. Sam kompozytor też stał u boku Anglików – przed hymnem zwycięstwa, jakim jest oratorium, komponując Pieśń dla ochotników miasta Londynu i wzywające Anglików do boju Oratorium okolicznościowe. Dzieło zyskało zatem wśród dworu i Anglików spore uznanie. Dzisiaj traktuje się je bardziej jako jedno z ogniw muzycznych dziejów ludu Izraela odtworzonych Anglikom w kolejnych oratoriach Händla.
We wstępie oratorium lud opłakuje śmierć wodza Izraelitów. Inny duch opanowuje serca strapionych, gdy arcykapłan Szymon ogłasza nowym wodzem syna poprzednika – Judę Machabeusza. Jego gorące słowa-modlitwa rozpalają wolę walki o wolność. Gdy w II akcie Izraelici święcą zwycięstwo, nadchodzi wiadomość o nowym najeździe na kraj. Juda ponownie prowadzi lud do boju. Kiedy w III akcie poświęcany jest nowy ołtarz ofiarny w świątyni, poseł przynosi wieść o nowym triumfie Judy Machabeusza. Potężny natchniony hymn wieńczy całe oratorium i scenę powrotu Judy na czele zwycięskiej armii. Georg Friedrich Händel na wątłym libretcie zbudował muzyczne arcydzieło, znakomita muzyką punktując w dramacie zasadnicze motywy działania: miłość ojczyzny, walkę o wolność i ufność w Bogu.

16 października 2015, piątek godz. 19
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Dyryguje Paul Esswood
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Chór Filharmonii Śląskiej
Paul Esswood – dyrygent
Katarzyna Dondalska – sopran
Aleksandra Hruby – mezzosopran
Magdalena Pilarczyk – mezzosopran
Peter Kirk – tenor
Jarosław Kitala – baryton
Jarosław Wolanin – przygotowanie chóru
Program:
Georg Friedrich Händel – Oratorium Juda Machabeusz HWV 63

 

FILHARMONIA ŚLĄSKA. CHOPIN, HAENDEL, POP i JAZZ - poleca wyborcza.pl

Wywiad z Paulem Esswoodem zamieszczony na łamach PORTALUKATOWICKIEGO.PL tutaj

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.