F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

EWA URYGA, NEW YORK COLLECTIVE & ŚLĄSKA ORKIESTRA KAMERALNA

Z przyjemnością w niedzielę 29 listopada proponujemy Państwu międzynarodowy projekt muzyczny z udziałem największych gwiazd świata jazzu Ewa Uryg & New York Collective w składzie: Mark Soskin (piano), Paweł Pańta (kontrabas) i Dorota Piotrowska (perkusja). Na program koncertu składają się standardy jazzowe z płyty Ballads for Ella, zarejestrowanej w Nowym Jorku oraz kompozycje utrzymane w soulowej stylistyce m.in. Mahali Jackson. Znakomite aranżacje na kwartet jazzowy z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej przygotował Dariusz Zboch.
Ewa Uryga jest absolwentką Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Uznana przez magazyny Jazz Forum i Twój Blues za jedną z najlepszych polskich wokalistek jazzowych. Jest laureatką najważniejszych festiwali muzycznych w kraju, m.in. Opole ‘80, Zielona Góra ‘79 i ‘80, II nagród XVII Międzynarodowych Spotkań Wokalistów Jazzowych w Zamościu i Festiwalu Krajów Nadbałtyckich w Karlsham (Szwecja). Występowała na festiwalach jazzowych: Gdynia Summer Jazz Days, Warsaw Jazz Days, Jazz
Jamboree, Old Jazz Meeting, Jazz Fair. Nagrała siedem autorskich płyt z czego dwie powstały w Nowy Jorku z udziałem znakomitych amerykańskich muzyków, w tym znakomitego pianisty Marka Soskina. Wielokrotnie zapraszana do wspólnych projektów muzycznych m.in.
ze Zbigniewem Wodeckim, Anną Marią Jopek, Dorotą Miśkiewicz, Ewą Bem, Lorą Szafran, Włodzimierzem Nahornym, Henrykiem Miśkiewiczem, a także chórem gospelowym The Jackson Singers oraz solistkami Ruth Lynch i Presillą Jones. Dysponuje fantastycznym głosem, ale jej szczególnym atutem jest siła jej interpretacji.
Pianista Mark Soskin to jeden z najbardziej cenionych pianistów jazzowych na
świecie. Absolwent słynnej uczelni The Berklee College of Music na wydziale kompozycji i aranżacji. Wśród plejady gwiazd z jakimi współpracował, znalazły się tak znakomite nazwiska, jak: Sonny Rollins, Joe Henderson, Randy Brecker, Billy Cobham, Buster Williams, Eddie Henderson, Stanley Turrentine, Cornell Dupree, Herbie Mann, John Abercrombie, Claudio
Roditi, Sheila Jordan, Gato Barbieri, Joe Locke, David „Fathead” Newman, Mark Murphy, Slide Hampton, Pete and Sheila Escovedo, Bobby Watson, Miroslav Vitous, The NY Voices. Mark Soskin ma na swoim koncie 7 autorskich albumów płytowych z czego pierwszy Rhythm
Vision powstał we współpracy ze słynnym amerykańskim producentem muzycznym Orrinem Keepnewsem. Album otrzymał status Billboard's Top Ten Jazz Chart. Obecnie artysta związany jest z prestiżową jazzową wytwórnią płytową Kind of Blue Records jako muzyk oraz producent. Jest profesorem na słynnej amerykańskiej uczelni The Manhafan School of Music w Nowym Jorku. Zapraszany jest również na liczne kursy mistrzowskie i workshopy na całym
świecie.
Dorota Piotrowska to wybitna polska perkusistka jazzowa na stałe mieszkająca w Nowym Jorku. Cenne doświadczenie zdobywała wszędzie gdzie studiowała. Będąc w Amsterdamie poznała i koncertowała ze słynną trębaczką Saskią Laroo a także znalazła się pod kuratelą Nasheeta Waits, za namową którego rozpoczęła studia w Stanach Zjednoczonych na Long Island University na Brooklynie w Nowym Jorku, a następnie w The New School for Jazz and Contemporary Music, gdzie zdobyła licencjat (2012). Współpraca z wybitnymi muzykami światowego jazzu, wśród których wymienić należy takie nazwiska, jak: Jeremy Pelt, George Garzone, Sam Newsome, Stacy Dilliard, Mike Rodriguez, Lafayefe Harris, Benito Gonzales, Anthony Wonsey, Eric Wyaf, Greg Lewis, zaowocowała koncertami w najlepszych nowojorskich klubach jazzowych: Iridium, Smalls, Zinc Bar, Cornelia Street Jazz Cafe czy Lenox Lounge. Olbrzymim osiągnięciem były również występy w najbardziej prestiżowych salach koncertowych świata: Carnegie Hall czy Lincoln Center Avery Fisher Hall.
Kontrabasista ukończył Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie w klasie kontrabasu Andrzeja Mysińskiego oraz Studium Jazzowe przy ul. Bednarskiej u Zbigniewa Wegehaupta. W 1994 r. rozpoczął współpracę z Polską Orkiestrą Radiową. Był członkiem Gustav Mahler Jugendorchester, prowadzonej przez Claudio Abbado, z którą występował na BBC Proms Festival i Berliner Festspiele. Występował (1996-98) z międzynarodową orkiestrą Philharmonie der Nationen w Niemczech, USA, Chinach i Rosji, z którą zagrał ponad sto koncertów. Od 1998 r. współpracuje z kwintetem smyczkowym I Solisti di Varsavia. Nagrał z kwintetem i Karolem Radziwonowiczem dwie płyty poświęcone twórczości F. Chopina. Współpracuje również z kwartetem Prima Vista, z którym koncertuje z takimi solistami jak: K.A. Kulka, P. Paleczny, J. Stanienda, T. Wojnowicz, W. Kłosiewicz, J. Kotnowska. Gościnnie wystąpił na płycie Siesta (A. Mleczko – as., ss. i kwartet Prima Vista), nominowanej do Fryderyka 2003 w kategorii album roku – muzyka kameralna. Jako muzyk jazzowy występował w zespołach Zbyszka Namysłowskiego, Włodka Pawlika, Marcina Małeckiego, Wojtka Majewskiego, Roberta Majewskiego, Filipa Wojciechowskiego. Od 2000 r. gra w Andrzej Kurylewicz Trio. Jest zdobywcą III nagrody na IV Międzynarodowym Konkursie Improwizacji Jazzowej w Katowicach. Uczestniczył w nagraniu wielu płyt zarówno klasycznych, jak i jazzowych. Jako filar zespołów Włodka Pawlika uczestniczył m.in. w nagraniach albumów Anhelli, Tykocin, Night in Calisia (z Randym Breckerem) oraz muzyki do wielokrotnie nagradzanego filmu Rewers.

 

29 listopada 2015, niedziela godz. 17 J
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
The meeting – classic&jazz: The Shade of Mahalia & Ella
Śląska Orkiestra Kameralna
Mateusz Walach – dyrygent
Ewa Uryga – vocal, kierownictwo artystyczne
Brian Fentress (USA) – vocal
Mark Soskin (USA) – piano
Paweł Pańta – kontrabas
Dorota Piotrowska (USA) – perkusja
Program:
Don’t go to stranger
What are you doing the rest of your life
What a wonderful world
Stars of Alabama
Ill wind
Fly me to the moon
Tomorrow
Child is born
My funny Valentine
Someday we all be free
The Precious Lord
You don’t know what love is
My Tribute
Cheek to Cheek
 

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.