F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

CIEKAWIE ZAARANŻOWANE PRZEBOJE DLA KONESERA I NIE TYLKO

 Ciekawie, bo na szczególny skład: wiolonczelę, kontrabas i fortepian. Na listopadową (sobota, 28 listopada) Filharmonie Konesera zaprosiliśmy bowiem znakomitych wykonawców.
Zaprzyjaźnionego z Filharmonia Śląską wiolonczelistę Tomasz Strahla szerzej przedstawiać nie trzeba. Wychowanek Kazimierza Michalika (AM w warszawie) i Tobiasa Kühne w Wiedniu, koncertuje u nas regularnie, nagrywaliśmy wspólnie płyty. Jest laureatem konkursów w Poznaniu i Warszawie oraz międzynarodowych, m.in. V Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Nicanora Zabalety w San Sebastian w Hiszpanii (1991, I nagroda). Koncertuje na całym świecie. Wraz z Krzysztofem Jabłońskim, z którym tworzy Chopin Duo, wziął udział w przedstawieniu Fortepianissimo prezentowanym w Teatrze Wielkim w Warszawie. Ważnym wydarzeniem dla artysty było wykonanie Koncertu wiolonczelowego Witolda Lutosławskiego, w obecności kompozytora, pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka (1993). W 2007 roku wraz z Krzysztofem Jabłońskim i Konstantym Andrzejem Kulką zarejestrował komplet dzieł kameralnych Fryderyka Chopina dla wytwórni BeArTon.
Kontrabasistka Klaudia Baca jest studentką katowickiej AM w klasie prof. Jana Kotuli. To laureatka wielu ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów muzycznych, m.in.: VII International Paolo Serrao Paolo Serrao Music Competition w Filadelfii (Grand Prix w kategorii solowej dla instrumentów smyczkowych), 25. International Music Competition Giovani Musicista we Włoszech (I miejsce), 7. Międzynarodowego Konkursu Kameralnego w Treviso (I miejsce w kategorii kamerlanej, w duecie), XII Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im Luigiego Zanuccoli (I nagroda w kategorii solowej wśród wszystkich instrumentalistów oraz I nagroda w kategorii kameralnej – w duecie skrzypce/kontrabas), XVI Międzynarodowego Konkursu Muzycznego Euterpe (I miejsce wśród wszystkich uczestników w kategorii solowej dla instrumentów smyczkowych oraz I miejsce absoluto w kategorii kameralnej, duet skrzypce/kontrabas, nagrody przewodniczącego jury, live recording oraz krytyków), Międzynarodowego Konkursu Kontrabasowego im. Carla Dittera von Dittersdorf w Bańskiej Bystrzycy (II i nagrody specjalne w kategorii solowej uczestników od 21 lat), International Competition Double Bass w Brnie (III nagroda) a w 2015 roku – słoweńskich VII Międzynarodowego Konkursu Kameralnego dla duetu kontrabas/fortepian (I miejsce) i VII Międzynarodowego Konkursu dla Solistów (II miejsce), na / Słowenia, marzec 2015r.
Agnieszka Przemyk-Bryła jest adiunktem Katedry Fortepianu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, który (wtedy jako Akademia Muzyczna) ukończyła z wyróżnieniem w klasie fortepianu prof. Alicji Palety-Bugaj i w klasie kameralistyki prof. Krystyny Borucińskiej (2004). Od 2005 współpracuje z klasą fortepianu prof. A. Palety-Bugaj, a od 2007 roku także z klasą wiolonczeli prof. Tomasza Strahla. Jest laureatką m.in. III nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym European Piano Teachers Association w Krakowie (1997), I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2000), Estrady Młodych XXXV Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (2001), finalistką Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. S. Rachmaninowa w Morcone (Włochy, 2003), laureatką II nagrody na III Concorso Pianistico Internazionale Andrea Baldi w Bolonii (Włochy, 2013). Jest także laureatką… II nagrody Olimpiady Języka Polskiego i finalistką Ogólnopolskiej Olimpiady Języka Łacińskiego. Sporo koncertuje w kraju i za granicą. Od kilku lat główne miejsce w jej działalności artystycznej zajmują występy ze znakomitymi wiolonczelistami – Tomaszem Strahlem i Maciejem Młodawskim. Występowała ponadto z tak cenionymi, artystami, jak m. in. dyrygenci: Tadaaki Otaka, Monika Wolińska, Marek Pijarowski, Sławek A. Wróblewski, skrzypkowie: Konstanty Andrzej Kulka, Edward Zienkowski, Mariusz Patyra, Christian Danowicz, Bartosz Cajler, wiolonczelista Henri Demarquette, klarnecista Romain Guyot i saksofonista Paweł Gusnar.
Wystąpi też katowicka pianistka Katarzyna Makowska. Ukończyła studia w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie fortepianu prof. Moniki Sikorskiej-Wojtachy. Jest laureatką konkursów uczelnianych, ogólnopolskich oraz konkursu M. Magina w Paryżu. Studia muzyczne uzupełniała na kursach pianistycznych W. Mierżanowa, R. Baksta, J. Lateinera oraz na kursach muzyki kameralnej Y. Bronfmana, E. Ax’a, I. Sterna, Yo-Yo-Ma, P. Franka i J. Laredo. Odbyła dwuletnie studia podyplomowe w Scuola Superiore di Musica da Camera del Trio di Trieste w Trieście (1993-95) oraz w Hochschule fur Musik und darstellende Kunst we Wiedniu (1995-96). Jako członek zespołu Lutosławski-Trio brała udział w: Kieleckiej Wiośnie Muzycznej, Festiwalu Muzyki Współczesnej w Szczecinie, Cieszyńskirj Wiośnie Muzycznej, Górnośląskim Festiwalu Sztuk Kameralnych. Dokonała nagrań dla Telewizji Polskiej, Telewizji Izraelskiej, rozgłośni ORF; koncertowała w kraju i za granicą. Prowadzi ożywioną działalność koncertową. Jako pianista-akompaniator towarzyszy solistom w wielu konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych a także na kursach muzyki wokalnej (Krynica-Zdrój, Radziejowice). Jest pracownikiem Wydziału Wokalno-Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Katowicach.
Czworo znakomitych tych artystów przygotowało interesujący program.
Siete canciones populares espanolas (Siedem ludowych pieśni hiszpańskich) na głos z fortepianem przyniosło Manuelowi de Falli natychmiastowy sukces. Wydanie paryskie pieśni w 1922 r. objawiło ich wersję na skrzypce lub wiolonczelę i fortepian. Mamy tu barwną różnorodność tempa i nastrojów, od gwałtownych seguidilli i joty, poprzez spokój kołysanki po ból zdradzonej miłości. Twórca 7 oper, Giovanni Bottesini dzisiaj najbardziej znany jest jako twórca dzieł na kontrabas a jego podręcznik nauki gry na tym instrumencie w wielu krajach używany jest do dziś. Fantazja na kontrabas i orkiestrę Lunatyczka oparta jest na motywach opery V. Belliniego. W 1986 roku w Moskwie opublikowano jej wersję na kontrabas i fortepian. Trzyczęściowy II Koncert h-moll na kontrabas i orkiestrę Bottesiniego wydany został w 1925 r. Opublikowano też wersję na kontrabas i fortepian, a w Parmie istnieje także manuskrypt wersji z kwintetem smyczkowym. W dzisiejszym koncercie jego twórczość na kontrabas solo Capriccio di bravura.
Z dorobku głównego przedstawiciela neoromantycznego nurtu narodowego w muzyce meksykańskiej Manuela Ponce wybrano do programu popularną do dziś pieśń Estrelita, a z twórczości wirtuoza bandeonu Astora Piazzolli wybrano do programu Tanti anni prima. Utwór ten jako Ave Maria znają ci, którzy widzieli film Henryk IV według Luigiego Pirandella nakręcony z udziałem Claudii Cardinale przez Marca Bellocchio. Koncert zamknie aranżacja Wokalizy Siergieja Rachmaninowa, ostatniej z Czternastu pieśni op. 34, która nie zawiera słów a tylko jedną samogłoskę. Z Katarzyną Makowską Tomasz Strahl zagra jeszcze Pezzo capriccioso na wiolonczele i orkiestrę op. 62 Piotra Czajkowskiego w oryginalnej kompozytorskiej wersji na wiolonczelę z fortepianem.

 


28 listopada 2015, sobota godz. 16 Q
Sala kameralna Filharmonii Śląskiej
Filharmonia Konesera
Tomasz Strahl – wiolonczela
Klaudia Baca – kontrabas
Agnieszka Przemyk-Bryła – fortepian
Katarzyna Makowska – fortepian
Program:
Manuel de Falla – Siete canciones populares espanolas
Giovanni Bottesini – Fantazja Lunatyczka na podstawie V. Belliniego
Manuel Ponce – Estrelita (Mexican Serenade)
Astor Piazzolla – Tanti anni prima
Sergiej Rachmaninow – Vocalise
Giovanni Bottesini – Koncert h-moll, Capriccio di bravura
Piotr Czajkowski – Pezzo capricioso

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.