F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

30 MAJA: KULKA- WOJCIECHOWSKI- WAGNER

Na naszej estradzie laureat tegorocznego Złotego Fryderyka!

Ogromnie ucieszyła nas wiadomość, że tegorocznym laureatem Złotego Fryderyka za całokształt twórczości został Konstanty Andrzej Kulka. Serdecznie gratulujemy!!! Dodatkową radość sprawia fakt, że Szanowny Laureat był naszym Gościem  w piątek 30 maja!
Konstanty Andrzej Kulka, o którym we fryderykowej laudacji Tomasz Strahl powiedział: Takiego wirtuoza skrzypiec Polska dotąd nie miała! – zagrał w Katowicach aż w dwóch utworach: Koncercie podwójnym d-moll BWV 1043 Johanna Sebastiana Bacha wraz z I koncertmistrzem Orkiestry Filharmonii Śląskiej Adamem Wagnerem oraz w Koncercie skrzypcowym e-moll op. 64 Felixa Mendelssohna. Na dyrygenckim podium stanął ceniony dyrygent Tadeusz Wojciechowski, który poprowadził jeszcze orkiestrę w utworach: Alborada del gracioso i La Valse Maurice’a Ravela.
O powodzeniu interpretacji najbardziej lubianego koncertu Johanna Sebastiana Bacha, decyduje w dużej mierze – jak zauważył niegdyś Nicholas Anderson – sposób wykonania lirycznego Largo. Jego wysublimowana muzyczna poetyckość, pieśniowa melodyka na dwoje skrzypiec z subtelnym akompaniamentem w tle, u tak doborowych skrzypków zabrzmi zapewne ujmująco, nie dając melomanom świadomości licznych komplikacji bachowskiej partytury. Absolutnie perfekcyjnego brzmienia i techniki wymaga także koncert Felixa Mendelssohna, którego interesującym pomysłem na ten utwór było pozbycie się zwykłego początku orkiestrowego tutti. Jedną z najpiękniejszych melodii w całym koncertowym repertuarze na skrzypce kompozytor wprowadził już po zaledwie półtora taktu orkiestry – usłyszyszeliśmy ją w mistrzowskim wykonaniu Konstantego Andrzeja Kulki.
Orkiestra pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego miała okazję objawić kunszt stylizacji Maurice’a Ravela: W Alborada del gracioso (Poranna pieśń trefnisia) dotyczy to muzyki hiszpańskiej; La Valse jawi się zaś jako wspaniała, wirująca apoteoza wiedeńskiego walca, hymn na cześć Johanna Straussa.


Konstanty Andrzej Kulka
skrzypek
Konstanty Andrzej Kulka – profesor Akademii Muzycznej w Warszawie - urodził się w 1947 roku w Gdańsku. Kształcił się w klasie skrzypiec u prof. Stefana Hermana, a następnie naukę kontynuował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku. W 1964 – w wieku 17 lat - zdobył wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie im. N. Paganiniego w Genui. We wrześniu 1966 roku zajął pierwsze miejsce na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Radiofonii Niemieckich ARD w Monachium, co zapoczątkowało jego międzynarodową karierę. W 1969 roku otrzymał nagrodę Ministerstwa Kultury i Sztuki III. stopnia[2].W 1974 w związku z jubileuszem Polski Ludowej odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi[3].
Od kilkunastu lat związany z Filharmonią Narodową w Warszawie, koncertował m.in. pod batutą legendarnego Witolda Rowickiego, z którym odbył tournée po obu Amerykach, Europie, Australii i Azji.
Ma ogromne zasługi w propagowaniu muzyki polskiej na świecie – na wielu najwspanialszych scenach świata wykonywał utwory Karłowicza, Szymanowskiego, Pendereckiego. W ostatnim okresie rozsławił imię polskiego kompozytora Karola Lipińskiego, m.in. wydając 6 płytowy album CD z nagraniami jego kompozycji - w tym najbardziej cenione: Cztery pory roku Vivaldiego z Orkiestrą Kameralną Karola Teutscha, koncerty skrzypcowe Men-delssohna-Bartholdy i Głazunowa z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jerzego Katlewicza, Koncert skrzypcowy D-dur Brahmsa z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Witolda Rowickiego, a także Sonaty na skrzypce solo Johanna Sebastiana Bacha. Nagranie 2. Koncertu skrzypcowego Szymanowskiego dla EMI zostało nagrodzone w 1981r. Grand Prix du Disque.
Jego nazwisko jest symbolem nieprawdopodobnej techniki i gry, która jest cechą kolosalnego geniuszu i wzorem dla następnych pokoleń skrzypków.

Tadeusz Wojciechowski

dyrygent

Wiolonczelista, kameralista i dyrygent, jeden z czołowych polskich kapelmistrzów średniego pokolenia. Od najmłodszych lat współpracował, jako członek chóru, z Teatrem Narodowym w Warszawie, kierowanym wówczas przez wybitnego reżysera Kazimierza Dejmka. Ukończył Akademię Muzyczną w Warszawie, uzyskując dwa dyplomy: w klasie wiolonczeli (1976) u Andrzeja Orkisza i dyrygentury (1979) u Stanisława Wisłockiego. Grę na wiolonczeli doskonalił w paryskim Narodowym Konserwatorium (1973-1974) w mistrzowskiej klasie Bernarda Michelina. W tym okresie współpracował z takimi zespołami, jak Orchestre de Versaille, Les Musiciens de Paris, Orchestre des Pasdeloup, Orchestre de Colonne i Orchestre de Conservatoire.
W latach 1976-1977 był koncertmistrzem Polskiej Orkiestry Kameralnej (obecnie Sinfonia Varsovia), kierowanej przez Jerzego Maksymiuka, z którą odbył kilka tournées m.in. po Włoszech, Niemczech i Wielkiej Brytanii, dokonując nagrań dla firmy fonograficznej EMI. Równocześnie od 1976 rozpoczął współpracę jako dyrygent z Teatrem Wielkim w Warszawie (do 1983). W 1982 został zaproszony do Królewskiej Duńskiej Opery w Kopenhadze, gdzie w latach 1983-1996 był głównym dyrygentem tego zespołu i utrzymuje z nim współpracę do dzisiaj. W tym okresie występował w tak prestiżowych teatrach operowych świata, jak: Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Teatro La Fenice w Wenecji, Teatro Carlo Felice w Genui, Królewska Opera w Sztokholmie i Królewska Opera w Oslo. W latach 2005-2008 był dyrektorem artystycznym Filharmonii Łódzkiej.
Tadeusz Wojciechowski jest laureatem wielu nagród: jako wiolonczelista – II nagrody Ogólnopolskiego Konkursu im. Danczowskiego w Poznaniu (1974), jako kameralista – III nagrody Międzynarodowego Konkursu Muzyki Współczesnej Gaudeamus w Rotterdamie (1973), jako dyrygent – II nagrody Międzynarodowego Konkursu w Besançon (Francja, 1979) i III oraz nagrody ministra kultury i sztuki Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach (1979). W 1994 został dyrektorem Orkiestry i Chóru Polskiego Radia w Krakowie i pełnił tę funkcję do rozwiązania zespołu. Wkrótce został zaproszony przez ministra kultury do objęcia dyrekcji Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie. Funkcję tę pełnił do 1996. W latach 1998-2004 był dyrektorem artystycznym Muzycznego Festiwalu w Łańcucie i Filharmonii im. Artura Malawskiego w Rzeszowie.
 

Adam Wagner
skrzypek, koncertmistrz, pedagog
Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach. Kształcił się u Eryka Taubica, Ryszarda Fastnachta, a doskonalił umiejętności na kursach mistrzowskich, m.in. u: Ken Lee i Christo Christova.
W 1991 roku wygrał konkurs na stanowisko koncertmistrza Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej w Katowicach. Przez ponad 23 lat pracy na tym stanowisku 70 razy wystąpił z orkiestrami w charakterze solisty, wykonując m.in. koncerty skrzypcowe L. van Beethovena, J. Sibeliusa i M. Karłowicza. Był solistą podczas tournée orkiestry po Niemczech (1992) i międzynarodowego tournée w ramach projektu ONE – An Orchestra Network for Europe (2010). Wystąpił jako solista w czterech kolejnych Międzynarodowych Konkursach Dyrygentów im. G. Fitelberga, na festiwalach w Niemczech, Belgii i Francji, wielu koncertach nadzwyczajnych.Poza Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej jako solista występował z zespołami Filharmonii Zielonogórskiej i Dolnośląskiej, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy Aukso, kameralnymi orkiestrami: śląską, przemyską, bielską i gliwicką, Orkiestrą Europejskich Warsztatów Muzycznych oraz Orkiestrą Kameralną Instytutu Muzyki UŚ, którą prowadzi.
Funkcję koncertmistrza pełni też w bielskiej (od 1994) i gliwickiej (od 2000) orkiestrach kameralnych oraz w Polish Symphony Ensamble (od 2008). W 1992 roku rozpoczął współpracę z orkiestrą Sinfonia Varsovia, w której grał pod batutą m.in. M. Rostropowicza, Sir Y. Menuhina, Sh. Mintza, Y. Mashmeta, J. Galwaya, M. Maiskiego, A. Brendla, Ch. Dutoita, J. Semkova. Był członkiem orkiestry Lorda Y. Menuhina. Występował też z Polish Chamber Orchestra, Penderecki Festival Orchestra, Tokyo Mozart Players oraz Soloists of Moscow. Współtworzy kilka zespołów kameralnych, m.in. : Polish Chamber Ensemble z którym występował z M. Maiskim, G. Deplus, D. Campbelem. Jako koncertmistrz grał z orkiestrą Sinfonia Varsovia na największym na świecie festiwalu La folle journée w Tokyo (2007). Koncertował w Europie, Afryce, USA , Japonii, na Tajwanie, w Korei Płd., Malezji, Chinach i Meksyku.
Ma na swoim koncie liczne prawykonania.Nagrał kilka płyt CD jako solista i kameralista oraz kilkadziesiąt jako koncertmistrz. Prowadzi klasę skrzypiec w POSM II st. (od 1991) oraz w Uniwersytecie Śląskim (od 2008) w Katowicach.
Zasiadał w jury konkursów skrzypcowych dla młodzieży i studentów. Od 2005 roku prowadzi zajęcia z Orkiestrą Europejskich Warsztatów Muzycznych w Darłowie, Kołobrzegu oraz Muzycznej Zimy w Zakopanem. Jest wykładowcą (od 2013) Letniej Akademii Muzycznej im. J. Kaliszewskiej w Żaganiu.
W 2014 r. Rada Wydziału Instrumentalnego Uniwersytetu Fryderyka Chopina w Warszawie nadała artyście tytuł doktora sztuk muzycznych.
Laureat wielu nagród i wyróżnień, odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi i brązowym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
Gra na włoskich skrzypcach z XVIII wieku.

 


30 maja 2014, piątek godz. 19 A
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Z mistrzami batuty i smyczka
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Tadeusz Wojciechowski – dyrygent
Konstanty Andrzej Kulka – skrzypek
Adam Wagner – skrzypek
Program:
Johann Sebastian Bach – Koncert podwójny d-moll BWV 1043
Felix Mendelssohn-Bartholdy – Koncert skrzypcowy e-moll op. 64
Maurice Ravel – Alborada del gracioso, La Valse
 

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.