F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

ZOBACZYĆ MUZYKĘ, POSŁUCHAĆ BEETHOVENA

 

Gramy, śpiewamy, słuchamy jej. Tegorocznym koncertem poświęconym pamięci Karola Stryji zachęcamy do próby jej… zobaczenia. Zdumieni? To jeszcze zauważmy, że w 24. rozdaniu Paszportów Polityki dla najwybitniejszych młodych twórców kultury pojawiła się nowa kategoria: kultura cyfrowa. Tym goręcej zapraszamy do Filharmonii Śląskiej w piątek 27 stycznia.
Nasza propozycja obejrzenia muzyki to rezultat wspólnego przedsięwzięcia partnerów europejskiego projektu ONE® – is more z nowym partnerem, brytyjskim University for the Creative Arts w Canterbury. Najzdolniejsi studenci tej uczelni stworzyli animacje do kompozycji Benjamina Brittena i Dariusa Milhauda. My obejrzymy rezultaty ich wyobraźni i pracy, zainspirowane Stworzeniem świata Dariusa Milhauda.
Ten najwybitniejszy przedstawiciel neoklasycyzmu wśród kompozytorów francuskich w Londynie odkrył w 1920 roku jazz, a zakochał się w nim, gdy dwa lata później odwiedził Harlem. Kiedy poproszono go o napisanie baletu, którego tematem było stworzenie świata oparte na folklorze afrykańskim, zbudował zespół instrumentalny na wzór tych, jakie słyszał w Nowym Jorku. Jak ocenił Leonard Bernstein, Stworzenie świata okazało się nie flirtem, ale prawdziwym romansem z jazzem. Mimo swej nowoczesności, utwór jest solidnie zakorzeniony w tradycji europejskiej – zaczyna się od preludium i fugi. Motyw liryczny, jaki pojawia się następnie, wydaje się, jakby zaczerpnięty był z Błękitnej rapsodii, ale George Gershwin jeszcze nad nią pracował, kiedy w Paryżu w 1923 roku odbyła się premiera La Création du monde. Zwraca uwagę buntowniczy fragment pod koniec, kiedy to każdy z 17 instrumentów wydaje się podążać w swoją stronę, a odnosi się wrażenie, że linie melodyczne krzyżują się w pełen uniesienia wzór połamanych i zakręconych rytmów.
Ten niezwykły utwór w niecodziennej audio-wideo interpretacji dopełnią w programie Gloria Francisa Poulenca z udziałem Ewy Biegas i III Koncert fortepianowy c-moll op. 37 Ludwiga van Beethovena. Ten jedyny jego koncert w tonacji molowej, zrodzony z pomysłu wykorzystania kotła w kadencji (ostatecznie kocioł pojawił się tuż za fortepianową kadencją), koncert o wyraźnie symfonicznym charakterze i niemal wojskowej rytmice, w którym Beethoven wkracza na szlak późniejszych śmiałych przejść tonacyjnych, usłyszymy w interpretacji zdobywcy II nagrody X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy, Jakuba Kuszlika.
Orkiestrę w utworach Dariusa Milhauda i Francisa Poulenca poprowadzi Miłosz Kula, a w koncercie Ludwiga van Beethovena – prof. Mirosław Jacek Błaszczyk.
Ciekawy program, interesujące interpretacje to najlepszy program koncertu, przywołującego pamięć prof. Karola Stryji (1915-1998), dyrektora Filharmonii Śląskiej przez 37 lat.

 



27 stycznia 2017, piątek godz. 18.00
Sala kameralna, Filharmonia Śląska
Spotkanie z brytyjskimi twórcami animacji do Stworzenia świata Dariusa Milhauda

godz. 19.00 [T] [ S]
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Zobacz muzykę
Koncert Karol Stryja in Memoriam w ramach projektu ONE® – is more
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Chór Filharmonii Śląskiej
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
Miłosz Kula – dyrygent
Ewa Biegas – sopran
Jakub Kuszlik – pianista, zdobywca II nagrody X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy
Jarosław Wolanin – przygotowanie chóru
Program:
Darius Milhaud – La Création du monde op. 81
Francis Poulenc – Gloria
Ludwig van Beethoven – III Koncert fortepianowy c-moll op. 37

 

Koncert europejskiego projektu ONE® – an Orchestra Network for Europe ONE® is more 

           

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”

Zainicjowany przez Instytut Muzyki i Tańca program „Dyrygent – rezydent” ma na celu prezentację i promocję młodych polskich dyrygentów oraz umożliwienie im debiutu i nabywania praktyki wykonawczej w kontakcie z zawodowym zespołem orkiestrowym. Dyrygentem-rezydentem Filharmonii Śląskiej w sezonie 2016/2017 jest Paweł Jaskółka.

Paweł Jaskółka
Urodził się w 1988 roku w Jaśle. Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II stopnia w Krośnie ukończył z wyróżnieniem w zakresie gry na trąbce. W 2006 roku podjął studia w Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem prof. dra hab. Mieczysława Tomaszewskiego (kompozycja i teoria muzyki, specjalność teoria muzyki). Ukończył je z wyróżnieniem (2011), a jego praca magisterska Narodowy aspekt muzyki polskiej w latach 1795-1918, została opublikowana pod tym samym tytułem przez wydawnictwo Akademii Muzycznej w Krakowie (2014). 
Podczas studiów uczestniczył m.in. w kursach Międzynarodowej Akademii Bachowskiej Helmutha Rillinga i jako wykonawca w licznych koncertach Chóru Akademii Muzycznej, Krakowskiego Chóru Kameralnego i Chóru Polskiego Radia w Krakowie. W roku akademickim 2010/11 był stypendystą miasta Krakowa. 
Ukończył studia licencjackie z zakresu dyrygentury jako ostatni absolwent w klasie prof. Jerzego Katlewicza (2013). Uczestniczył w kursach mistrzowskich m.in. Colina Mettersa, Jean-Luc Tingauda oraz Alexandra Liebreicha. Studia dyrygenckie II stopnia w klasie prof. dra hab. Mirosława Jacka Błaszczyka Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach zakończył w 2015 r. z oceną celującą. Jako dyrygent prowadził koncerty Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego, Orkiestry Symfonicznej i Orkiestry Kameralnej Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Chóru Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. 
Obecnie jest uczestnikiem Środowiskowych Studiów Doktoranckich (kompozycja i teoria muzyki, specjalność: teoria muzyki) Akademii Muzycznej w Krakowie. Prowadzi też pracę dydaktyczną w Akademii Ignatianum w Krakowie oraz w szkołach muzycznych na terenie województwa małopolskiego. Ponadto jest członkiem zespołu redakcyjnego czasopisma Teoria muzyki. Studia, interpretacje, dokumentacje.

Realizacja programu odbywa się poprzez rezydencje dyrygenckie w zawodowych zespołach orkiestrowych oraz w teatrach operowych i muzycznych. Piotr Jaskółka będzie uczestniczył w przygotowaniach ośmiu programów koncertowych. A jeden z nich przygotuje i poprowadzi samodzielnie aż czterokrotnie w ramach cyklu koncertów edukacyjnych Młoda Filharmonia. Ich program wypełnią utwory m.in. Stanisława Moniuszki, Richarda Wagnera, Jana Gawlasa i Henryka Mikołaja Góreckiego.

 

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

NEWSLETTER

Chcesz być powiadamiany o nowościach ?
Zamów newsletter: