F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

ZDOBYWCY FRYDERYKA 2011 W FILHARMONII KONESERA

Wspólna płyta Sławomira Tomasika (skrzypce) i Roberta Morawskiego (fortepian) Karol Szymanowski – Complete Violin-Piano Works zdobyła Fryderyka 2011 w kategorii album roku – muzyka kameralna. Obu artystów gościć będziemy w Filharmonii konesera w sobotę 25 kwietnia o godz. 16. Znakomici muzycy w swym programie proponują arcydzieła polskiej kameralistyki z utworami Béli Bartóka i Fritza Kreislera w tle.
Wirtuozowska twórczość Henryka Wieniawskiego (1835-1880) przetrwała próbę czasu – w przeciwieństwie do większości dzieł skrzypków-kompozytorów z epoki romantycznego wirtuozostwa. Wśród jego utworów do dzisiaj cieszących się niesłabnącym powodzeniem są mazurki i polonezy. Majstersztyki wśród nich to Obertas i Dudziarz. Wykorzystał w nich kompozytor autentyczne ludowe figury rytmiczna i zwroty melodyczne, a także wprowadził zręczne imitacje charakterystycznych chłopskich manier wykonawczych. Jego, dedykowana Izabelli Hampton, Legenda z 1859 r. to utwór najpopularniejszy i najbardziej osobisty zarazem – miał przełamać sceptyczny stosunek Sir Thomasa Hamptona do zamiaru poślubienia jego córki przez Wieniawskiego. Zadedykowany Karolowi Lipińskiemu Polonez D-dur op. 4 z 1852 r. to kwintesencja polskości i wirtuozerii w stylu brillante.
Fortepianową Melodię op. 16 nr 2 Ignacego Jana Paderewskiego (1860-1941) poznamy w transkrypcji Stanisława Barcewicza na skrzypce i fortepian. Powstała w 1885 r., jest jednym ze świadectw wielkiego talentu kompozytora-pianisty jako melodysty.
Mity op. 15 to trzy genialne poematy skrzypcowo-fortepianowe Karola Szymanowskiego (1882-1937), jedne z pierwszych dzieł, które odsłaniają charakterystyczny styl kompozytora. Źródło Aretuzy wyróżnia impresjonistyczna kruchość przywołująca dzieła Claude’a Debussy’ego. Zaprzyjaźniony skrzypek Paweł Kochański opracował też fragmenty scenicznych dzieł Szymanowskiego – pieśń Roksany z opery Król Roger i taniec z Harnasiów.
Skrzypek Sławomi Tomasik także komponuje. La Cadenzę – swe op. 3 na skrzypce solo zadedykował pamięci Ignacego Jana Paderewskiego. Utwór prawykonany został w prestiżowej Kawai Music Hall w Tokio, w 2002 roku.
Polską twórczość konfrontujemy w koncercie z Tańcami rumuńskimi klasyka XX wieku, Béli Bartóka, uwiedzionego melodycznymi i rytmicznymi wzorami muzyki ludowej oraz z Cierpieniami miłości Fritza Kreislera (1875-1962), najpopularniejszego skrzypka I połowy XX wieku.


Sławomir Tomasik studiował w warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina w klasie skrzypiec Jana Tawroszewicza i Krzysztofa Jakowicza, które ukończył w 1983 roku dyplomem z odznaczeniem. Studia kameralne w Musikhochschule w Kolonii (Niemcy) odbył w klasie Kwartetu Amadeus. Naukę kontynuował u znakomitego skrzypka i wybitnego pedagoga polskiego Tadeusza Wrońskiego; brał też udział w kursach mistrzowskich Andre Gertlèra z konserwatorium w Brukseli. Jest laureatem nagród i wyróżnień krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych (Lublin, Katowice, Wrocław, Hannover).
Koncertował w Polsce, Austrii, Finlandii, Francji, Japonii, Korei Płd., Norwegii, Szwajcarii, Rosji i Ukrainie. Występował z wieloma orkiestrami symfonicznymi; m.in. Filharmonii Śląskiej, z NOSOPR (nagrania), Cameratą Amadeus, Taegu Symphony Orchestra, Ulsan Symphony Orchestra, Kong-Ju Philharmony i in., z takimi dyrygentami jak: Piotr Borkowski, Chang Wong Jo, Sławomir Chrzanowski, Massimiliano Caldi, Agnieszka Duczmal, Mieczysław Gawroński, Nakayoshi Immamura, Lim Hyon Shik, Bogusław Madey, Jerzy Swoboda, Stanislaw Macura, Wojciech Michniewski, Maciej Niesiołowski, Song Wan Park, Janusz Przybylski i in. Współpracował z wybitnymi pianistami kameralistami, jak: Bartosz Bednarczyk, Krystyna Borucińska, Eugene de Canck, Janusz Grobelny, Barbara Halska, Bogna Hałacz, Maki Hirasawa, Katarzyna Jankowska, Maria Jurasz, Hans Peter Kämerling, Kyung Hee Lee, Jerzy Maciejewki, Waldemar Malicki, Robert Morawski, Elżbieta Neumann, Andrzej Tatarski, Izabela Tomasik, Edward Wolanin. Nagrał płyty dla Leastrem (Londyn), Tonstar, Polskie Radio, Dux, Japoland (Japonia), Polskie Nagrania. Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i TV oraz dla telewizji francuskiej, południowokoreańskiej i niemieckiej. W latach 1992–94 był pierwszym koncertmistrzem Taegu Symphony Orchestra w Korei Płd.
Skomponował kilka utworów skrzypcowych. Za prawykonanie La Cadenzy na skrzypce solo podczas recitalu w Tokio (Kawai Music Hall, 2002) otrzymał bardzo pochlebne recenzje zarówno jako wykonawca, jak i kompozytor.
Jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Prowadził mistrzowskie kursy skrzypcowe w Rosji, Polsce i Korei Płd. Muzyczna Oficyna Wydawnicza wydała 12 Fantazji G.Ph. Telemanna w edycji Sławomira Tomasika (2006). W 2007 r. ukazał się Kompas skrzypka w języku koreańskim; to pierwsza praca dydaktyczna polskiego muzyka wydana w tej części świata. Część drugą Kompasu skrzypka wydała Twoja Muza. W tym roku skrzypek zamierza wydać własne ćwiczenia – Dwudźwiękowe abecadło dla dzieci.
Sławomir Tomasik jest również autorem wierszy. Zadebiutował w 2004 r. tomikiem Leśny koncert. W 2009 r. wydawnictwo Nowy Świat wydało Sto pytań do ogrodu.
Gra na instrumencie Marcina Groblicza (ok. 1530 – po 1609) z XVII wieku. Ten najwybitniejszy polski lutnik był protoplastą lutniczej dynastii, która działała w Krakowie i Poznaniu do XVIII wieku. Wszyscy lutnicy z tej rodziny nosili imię Marcin. Zachowane, nieliczne instrumenty Groblicza I stawiają go na równi z najlepszymi mistrzami włoskimi XVI wieku. Instrumenty Grobliczów znamionują całą polską szkołę lutniczą XVI i XVII wieku. Łatwo je rozpoznajemy po rzeźbionej smoczej główce zamiast ślimaka, płycie spodniej i boczkach z jawora oczkowego, długich, szerokich efach z ostro zakończonymi języczkami czy ciemnym, czerwonobrązowym lakierze.
Robert Morawski – czołowy polski pianista kameralista urodzony w Kanadzie, uczeń słynnego Jerzego Marchwińskiego. Występuje z najwybitniejszymi artystami, jak m.in.: Aleksandra Kurzak, Alison Pearce, Małgorzata Walewska, Agnieszka Wolska, Joanna Woś, Vadim Brodski, Romuald Gołębiowski, Krzysztof Jakowicz, Sławomir Tomasik, Janusz Wawrowski, Kwartet Camerata, Camerata Vistula. W Filharmonii Narodowej wystąpił po raz pierwszy, mając siedem lat. Koncertuje w kraju i zagranicą, między innymi w Niemczech, Austrii, Bułgarii, Szwajcarii, Włoszech, Norwegii i Francji oraz w Kanadzie i USA. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród. W 1993 r. zajął pierwsze miejsce na
Warszawskich Przesłuchaniach Kameralnych (trio fortepianowe). W tym i następnym roku był laureatem Chopinowskiego Funduszu Stypendialnego. W 1996 r. otrzymał stypendium ministra kultury. Jest laureatem nagrody specjalnej dla najlepszego pianisty akompaniatora VIII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Ady Sari w Nowym Sączu. W 1999 r. zdobył II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. K. Pendereckiego. W 2001 r. okazał się najlepszym pianistą V Konkursu Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie. W 2003 r. uhonorowany został Nagrodą Prezydenta Warszawy Lecha Kaczyńskiego, był też najlepszym pianistą Konkursu Pieśni im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy. Takimi samymi nagrodami uhonorowany został na VI Międzynarodowym Konkursie im. ST. Moniuszki (2007) i II Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Operowej
im. Adama Didura w Bytomiu (2008). Jest tez laureatem nagrody rektora UMFC za osiągnięcia artystyczne i pedagogiczne.
Gra dzieła od baroku do muzyki ostatnich dziesięcioleci. Dokonał prawykonań wielu utworów współczesnych kompozytorów polskich: W. Lutosławskiego, W. Rudzińskiego, Anny Jastrzębskiej, Aleksandra Kościowa, Łucji Szablewskiej, Aldony Nawrockiej, Przemysława Zycha. Nagrywał archiwalia dla Telewizji Polskiej, Polskiego Radia i dla Telewizji Węgierskiej, a płyty dla firm Acte Prealable, Dux, WW open sources, CD Accord.

 25 kwietnia 2015, sobota godz. 16.00 Q
Sala kameralna Filharmonii Śląskiej
Filharmonia konesera
Sławomir Tomasik – skrzypce
Robert Morawski – fortepian
Maryla Renat – słowo
Program:
Henryk Wieniawski – Obertas
Henryk Wieniawski – Dudziarz
Ignacy Jan Paderewski – Melodia z cyklu Miscellanea op. 16 nr 2
Béla Bartók – Tańce rumuńskie
Fritz Kreisler – Cierpienia miłości
Sławomir Tomasik – La Cadenza op. 3 na skrzypce solo
Karol Szymanowski – Źródło Aretuzy z cyklu Mity op. 30
Karol Szymanowski – Pieśń Roksany z opery Król Roger opr. P. Kochański
Karol Szymanowski – Taniec z Harnasiów opr. P. Kochański
Henryk Wieniawski – Legenda op. 16
Henryk Wieniawski – Polonez D-dur op. 4

 

SPONSOR ARTYSTÓW                             SPONSOR KOLACJI 

                               

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

NEWSLETTER

Chcesz być powiadamiany o nowościach ?
Zamów newsletter: