F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

WIELKIE DZIEŁA WSPANIALI WYKONAWCY



  

Jeden z najwszechstronniejszych polskich pianistów Paweł Kowalski i dyrektor artystyczny Filharmonii Narodowej Armenii Eduard Topchjan, który tylko w tym sezonie uczestniczył ze swoją orkiestrą w tournées po Hiszpanii, Niemczech, Chinach i Ameryce Południowej będą gośćmi filharmoników śląskich w piątkowym koncercie 23 lutego. Koncert ten zaleca się także wspaniałym programem. Tego nie wolno przegapić.
Wieczór rozpocznie orkiestrowa fantazja Piotra Czajkowskiego Francesca da Riminii. Ten programowy utwór nawiązuje do V pieśni Piekła ze szczytowego osiągnięcia literatury średniowiecznej – Boskiej komedii Dantego Alighieriego. Dante umieścił Francescę i jej kochanka Paola (brata jej męża) w drugim kręgu piekielnym, przeznaczonym dla nadmiernie zmysłowych, gdzie unoszą się w powietrzu rzucani bezwładnie wiatrem, podobnie jak pozwolili, aby rzucały nimi ich namiętności. Temat tych dwojga kochanków opracowywany był również w wielu innych utworach literackich, malarskich i muzycznych, m.in. F. Liszta i S. Rachmaninowa. Piotr Czajkowski swą fantazję skomponował w 1876 roku.
Paweł Kowalski pojawi się na estradzie w ostatnim ukończonym dziele symfonicznym Aleksandra Skriabina, kompozycji hybrydycznej, łączącej cechy poematu symfonicznego, kantaty, koncertu (ze względu na wirtuozowską partię fortepianu) oraz multimedialnego spektaklu opartego na wzajemnych zależnościach brzmienia i barwy. Jak zauważa Matthew Rye, „rola pianisty jest w tym utworze (…) bardzo ważna nie tylko w sensie koncertowym, co kameralnym, pozwalającym wykonawcy na łączenie się z filigranowymi głosami drobiazgowej orkiestracji. Prometeusz, poemat ognia op. 60 na chór (my usłyszymy wersję bez partii chóru), orkiestrę, fortepian solo, organy i „clavier à lumières” ujawnia dążenia kompozytora do stworzenia, wzorem R. Wagnera, „totalnego dzieła sztuki”, odwołującego się do różnych zmysłów. Dlatego znajdujemy w Prometeuszu i dwugłosową partię „luce” – świetlistą iluminację barw towarzyszących brzmieniowej konkretyzacji utworu. Sam Skriabin miał partię „fortepianu świetlistego” zagrać podczas moskiewskiego prawykonania (1911) utworu pod batuta S. Kusewickiego, ale nie udało się pozyskać ani instrumentu W. Remingtona, ani A. Mozera. Dopiero w maju 1915 r., kilka tygodni po śmierci kompozytora, udało się w koncercie w nowojorskiej Carnegie Hall wykorzystać tzw. chromolę Amerykanina P.S. Millara. U nas te zamierzone efekty świetlne zastąpić będzie musiała ognista gra Pawła Kowalskiego, znakomicie dostrojona do barw orkiestry prowadzonej przez Eduarda Topchjana. Chociaż… organizatorzy pracują też nad pewną niespodzianką, ale dopiero próby pokażą czy coś z tych zamiarów wyjdzie.
Koncert zamknie II Symfonia Johannesa Brahmsa. W Pierwszej świadomie naśladuje i równocześnie próbuje się przeciwstawić wzorcom muzyki L. van Beethovena. W Drugiej wykazuje już swój własny styl, w którym ideał symfoniczny bardziej przepełniony jest liryzmem, a mniej akcentami dramatycznymi. Nazywana kiedyś „pastoralną”, czasem też „wiedeńską”, uważana jest za najbardziej pogodną symfonię Johannesa Brahmsa. Pojawiające się ówdzie barwy ciemniejsze, przydają utworowi dynamizmu. Tego się słucha!
 

23 lutego 2018, piątek g. 19.00 [T] [S] [B]
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska 
Prometeusz: poemat ognia i inne wielkie dzieła
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Eduard Topchjan – dyrygent (dyrektor artystyczny Filharmonii Narodowej Armenii)
Paweł Kowalski – fortepian
Program
Piotr Czajkowski - Francesca da Rimini op. 32   
Aleksander Skriabin – Prometeusz, poemat ognia op. 60
Johannes Brahms – II Symfonia D-dur op. 73 

 

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

NEWSLETTER

Chcesz być powiadamiany o nowościach ?
Zamów newsletter: