F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

WIELKIE DZIEŁA BEETHOVENA

Muzykę Ludwiga van Beethovena w interpretacji znanych katowickich muzyków, maestro Jerzego Salwarowskiego i jego syna, Huberta Salwarowskiego proponujemy naszym Słuchaczom w piątek 15 kwietnia.
„Nie jestem zadowolony z moich dotychczasowych prac, teraz chcę wkroczyć na nową drogę” – zwierzył się Ludwig van Beethoven swemu przyjacielowi, a nieco później skomponował swoją trzecią symfonię – pierwsze z naprawdę epokowych swoich dzieł. Poza niektórymi częściami jego sonat dotychczasowa twórczość Beethovena bazowała na gruncie epoki, która w muzyce instrumentalnej nie rozwiązywała żadnych głębszych problemów. Wraz z Trzecią ulegało to zmianie. Od niej muzyka me nie tylko bawić, ale zgłębiać poetycką ideę, która nią rządzi. Eroica wyznacza epokowe znaczenie Beethovena jako symfonika. Każda z jego następnych symfonii będzie inna i rozwiązywać będzie nowe problemy.
Trzecia pierwotnie nosiła tytuł „Bonaparte” – na cześć wielkiego Francuza, który na początku stulecia zawładnął wyobraźnią milionów Europejczyków. Kiedy jednak Napoleon przybrał tytuł cesarza, kompozytor zmienił dedykację, wpisując: „symfonia heroiczna pamięci wielkiego człowieka”. Po raz pierwszy wykonano ją w domu wiedeńskiego bankiera Würtha 3 stycznia 1805 roku. Trzy miesiące później usłyszała ją szersza publiczność w sali Theater an der Wien.
Po Eroice proponujemy Państwu V Koncert fortepianowy Es-dur. Warto pamiętać, że dla Ludwiga van Beethovena oznaczenia tonacyjne miały znaczenie symboliczne. Dla kompozytora tonacja c-moll oznaczała największy dramat i tragedię. Tonacja Es-dur – jak już wiemy z Eroiki – pobrzmiewała heroicznie.
V Koncert fortepianowy, jedyny z pięciu, którego kompozytor z powodu postępującej głuchoty nie odegrał na premierze osobiście, oznacza szczyt możliwości tej formy w ramach muzyki klasycznej. Uzyskał w nim kompozytor idealną równowagę między treścią emocjonalną a elementami wirtuozowskimi oraz genialne zespolenie pierwiastków oryginalnej techniki pianistycznej i symfonicznej. Umieścił w partyturze kadencje, zakazując wykonawcom stosowania własnych. Fortepianowi przyznał rolę dominującą. Już w pierwszych taktach rozkwita jego partia afirmatywna, pełna szerokiego oddechu i wydźwięku militarnego, które sprawiły, że dzieło zyskało popularny, acz mylący przydomek „Koncertu cesarskiego”. Dzieło powstałę w 1809 roku, po raz pierwszy wykonane zostało przez Jana Schneidera 28 listopada 1811 roku w lipskim Gewandhausie.


15 kwietnia 2016, piątek godz. 19.00 T / S
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Wielkie dzieła Beethovena
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Jerzy Salwarowski – dyrygent
Hubert Salwarowski – fortepian
Program:
Ludwig van Beethoven – III Symfonia Es-dur Eroica
Ludwig van Beethoven – V Koncert fortepianowy Es-dur op. 73

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

NEWSLETTER

Chcesz być powiadamiany o nowościach ?
Zamów newsletter: