F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

WIECZÓR MISTRZÓW: INDJIC GRA BRAHMSA

James P. Liu to jeden z najwybitniejszych dyrygentów w Chinach i działający na estradach nieomal całego świata. Amerykański, o rosyjsko-serbskich korzeniach, laureat warszawskiego konkursu chopinowskiego, który gry na fortepianie zaczął uczyć się w wieku 8 lat po tym, jak po raz pierwszy, przypadkowo usłyszał Impromptu cis-moll i Poloneza As-dur Fryderyka Chopina i zapragnął sam je zagrać, to oczywiście jeden z najlepszych pianistów świata – Eugen Indjić. Ci znakomici artyści spotkają się na estradzie Filharmonii Śląskiej podczas piątkowego – 2 grudnia, godz. 19 – koncertu, któremu nadano tytuł Wieczór mistrzów.
Nie przesadzono. Trzecim arcymistrzem tego spotkania będzie bowiem Johannes Brahms, twórca granych tego wieczora jego pierwszych: koncertu fortepianowego i symfonii.
Monumentalny I Koncert fortepianowy d-moll Johannesa Brahmsa to dzieło przełamujące stereotypowe wyobrażenie o koncercie, jako utworze, w którym błyskotliwość dominuje nad solidnością, a pierwszoplanową role odgrywa solista. Z pewnością wpłynął na to fakt, że pierwotnie wcale nie miał być to koncert. Johannes Brahms zaczął pisać tę muzykę jako sonatę na dwa fortepiany. Kiedy zorkiestrował jej pierwszą część postanowił wykorzystać ją w symfonii. Te zmagania z formą ostatecznie nadały kompozycji kształt koncertu fortepianowego, przesyconego nastrojem zadumy i mroku. Niektórzy tę powagę traktują jak mankament. Inni dostrzegają w tym źródło możliwości interpretacji różnorodnych. Jak kiedyś zauważyła Harriet Smith, niektórzy pianiści gnają więc przez części skrajne ile sił w palcach, inni spędzają tyle czasu na rozkoszowaniu się urodą części wolnej, że niemal przestają grać. Wielka artystyczna kultura i muzykalność Eugena Indjića pozwalaja nam oczekiwać interpretacji idealnie zrównoważonej.
Późniejsza o 18 lat I Symfonia c-moll Johannesa Brahmsa też nie powstała jednym rzutem. Miał kompozytor 29 lat, gdy cieszył się, że już ma Allegro swej pierwszej symfonii. Przez lata jednak nic z początkowych szkiców nie zamieniało się w kolejne ogniwa utworu. Początkowa wersja jego pierwszej części była gotowa w 1862 roku, ale ostateczna wizja całej symfonii wyklarowała się sześć lat później, kiedy kompozytor przesłał urodzinowe życzenia Klarze Schumann. Znalazł się w nich temat rogu alpejskiego, jaki pojawi się i w finale symfonii. Cała kompozycja naznaczona jest wyraźnymi aluzjami o charakterze osobistym i – jak celnie zauważył już Edward Hanslick – „na podstawie tego dzieła (…) musi sobie każdy muzyk uzmysłowić duchowe pokrewieństwo Brahmsa z Beethovenem”. Nie przypadkiem niektórzy uważają tę symfonię za dziesiątą cyklu beethovenowskiego. Brahms swą I Symfonią wskazał współczesnym, że treść symfoniczna nie została wyczerpana w Dziewiątej Beethovena.
Gorąco polecamy. 


2 grudnia 20126, piątek godz. 19.00 [T] [S] [B]
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Wieczór mistrzów: Indjić & Brahms
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
James P. Liu – dyrygent
Eugen Indjić – fortepian
Program:
Johannes Brahms – I Koncert fortepianowy d-moll op. 15
Johannes Brahms – I Symfonia c-moll op. 68

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

NEWSLETTER

Chcesz być powiadamiany o nowościach ?
Zamów newsletter: