F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

SŁUCHAM, WIĘC JESTEM

W ramach III Katowickich Dni Henryka Mikołaja Góreckiego proponujemy naszym Słuchaczom w Sali kameralnej dwa wykłady z cyklu Słucham, więc jestem, organizowanego we współpracy z Centrum Kształcenia Ustawicznego Uniwersytetu Śląskiego.
Pierwszy z nich – Śląski Moniuszko, czyli jak Litwin z urodzenia, Polak z wyboru stał się Ślązakiem 13 listopada o godz. 18.15 wygłosi socjolog muzyki, dr Maja Drzazga-Lech. Dr Mikołaj Marcela z Zakładu Historii Literatury Poromantycznej w sobotę 21 listopada o godz. 17.15 powie natomiast O fenomenie Lady Gagi. Gdzie Góreckiemu, który wszak nie skomponował nowego studniówkowego poloneza do Moniuszki? A i pewnie wściekłby się, gdyby usłyszał, że jego pieśni żałosne miałaby zaśpiewać Lady Gaga.
A jednak jest coś, co łączy Góreckiego z Moniuszką i Lady Gagą. To sława. Henryka Mikołaja Góreckiego ceniono bardzo jako kompozytora już od pierwszych koncertów z jego muzyką w Katowicach i na Warszawskiej Jesieni (1958 rok). Trzy dekady później, czwarta z kolei płyta z jego III Symfonią Symfonią pieśni żałosnych przyniosła kompozytorowi sławę, o jakiej nikomu się nawet nie śniło. Henryk Mikołaj Górecki muzykę zwaną poważną czy klasyczną wprowadził na światowe listy przebojów i przez miesiące okupował na nich pierwsze miejsca. Jego muzyka zawładnęła sercami nawet amerykańskich tirowców. Ten fenomen daje do myślenia. Można i trzeba zestawiać go z innymi.

13 listopada 2015, piątek godz. 18.15
Sala kameralna, Filharmonia Śląska
Śląski Moniuszko, czyli jak Litwin z urodzenia, Polak z wyboru stał się Ślązakiem
Kim jestem odnosząc się do wspólnoty pochodzenia i obecnego miejsca zamieszkania, w którym podejmuję starania o satysfakcjonującą samorealizację? Czy jest coś, co określa mnie w sposób znaczący – pochodzenie, przodkowie, dziedzictwo kulturowe grupy odniesienia? Co ma wpływ na to, jako kto zostanę zapamiętany przez innych? To pytania o charakterze uniwersalnym. Stąd refleksja socjologiczna nad biografią Stanisława Moniuszki może być impulsem do ciekawej debaty na temat znaczenia prywatnej i ideologicznej ojczyzny, Heimat i Vaterland dla współczesnych odbiorców.
Zapraszam w podróż w czasie, w trakcie której ukaże uwarunkowania społeczne kilkudziesięcioletniego procesu kulturowego, w ramach którego Stanisław Moniuszko – Litwin z samookreślenia, konfrontowany z polskością kompozytor zabiegający o wystawienie swoich dzieł na różnych scenach operowych, zwłaszcza polskich i rosyjskich – za sprawą przed i pośmiertnej recepcji jego postaci i dzieł – zyskiwał On dodatkowe określenia tożsamościowe.
Zbadanie górnośląskiej recepcji moniuszkowskiej pozwoliło mi na nowo odczytać w jaki sposób kompozytor ten jest obecny w Polskiej i górnośląskiej pamięci społecznej, zrozumieć sens i ważność dzisiejszego kontaktu z treściami kultury, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się tylko reliktami przeszłości. Warto cofnąć się w czasie, aby zrozumieć współczesne procesy społeczno – kulturowe. Moniuszko odniesiony do różnych relacji etnicznych, Moniuszko pełniący role społeczne klasyfikujące go jako wykonawcę zawodu bądź mitologizujące Go na symbol narodowy, to perspektywa, której zarysowanie pozwoli mi na zwrócenie uwagi, że dziedzictwo kulturowe, pozornie niezwiązana ze sferą poza – artystyczną przestrzeń, może być różny sposób i w różnych celach odczytywane i interpretowane.

dr Maria Drzazga- Lech

Dr Maja Drzazga – Lech – socjolog muzyki, absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie śląskim, w ramach których ukończyła socjologię, filozofię i absolutorium z przedmiotów teoretycznych na kierunku Teoria Muzyki na Wydziale Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu. Poza działalnością akademicką zajmuje się koordynację pracy artystycznej i pozyskiwaniem funduszy unijnych bądź ministerialnych na przedsięwzięcia artystyczne.
 

21 listopada 2015, sobota godz. 17.15
Sala kameralna, Filharmonia Śląska
O fenomenie Lady Gagi wykład dra Mikołaja Marceli

Lady Gaga to wokalistka, która w latach 2008-2011 do pewnego stopnia zdominowała globalny rynek muzyczny i stała się ikoną popkultury. Co ciekawe, szczyt jej kariery zbiegł się ze śmiercią króla popu - Michaela Jacksona - i nie sposób było nie dostrzec czegoś symptomatycznego w tej sytuacji. Umarł król, niech żyje królowa? Można tak powiedzieć, tym bardziej że piosenki takie, jak *Just Dance*, *Poke Face*, *Paparazzi*, *Bad Romance*, *Telephone* czy *Alejandro* biły w tamtym czasie rekordy popularności i docierały na pierwsze miejsca światowych list przebojów.
Pytanie, czym spowodowana była dominacja na amerykańskim, ale i globalnym rynku muzycznym? Czy rzeczywiście chodziło jedynie o wzbudzanie zainteresowania kolejnymi skandalami, czy może decydujące znaczenie miały niezwykle chwytliwe piosenki oraz umiejętne nawiązywanie do muzycznej przeszłości? Warto także zapytać o to, co doprowadziło do zmierzchu popowej kariery Lady Gagi, która w ostatnich latach bardziej znana była ze współpracy z Tonym Bennettem, a dziś wymieniana jest przede wszystkim w kontekście piątego sezonu serialu *American Horror Story*?
 

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

NEWSLETTER

Chcesz być powiadamiany o nowościach ?
Zamów newsletter: