F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

RECITAL PIOTRA PŁAWNERA


W sobotę 7 maja, o godz. 16.00 gościem Filharmonii Konesera będzie znakomity i lubiany przez naszą publiczność skrzypek Piotr Pławner należący do najwybitniejszych i najbardziej kreatywnych skrzypków swojej generacji. Lord Yehudi Menuhin nazwał go skrzypkiem o fenomenalnych zdolnościach oraz jednym z najbardziej obiecujących talentów nadchodzącej ery. Studia w Akademii Muzycznej w Łodzi ukończył z wyróżnieniem. Za stypendium Fundacji im. Henryka Szerynga w Monte-Carlo studiował w Bernie (Szwajcaria), gdzie w roku 1995 zostaje wyróżniony nagroda specjalną Tschumi-Preis za najlepszy dyplom solistyczny.
Wygrał międzynarodowe konkursy: im. H. Wieniawskiego w Poznaniu (1991), w Bayreuth (1991), im. H. Szerynga w Monte Carlo (1994), 44. ARD w Monachium (1995 – najwyższy laur przyznany w historii tego konkursu dopiero po raz trzeci).
Sporo koncertuje w kraju i za granicą, zarówno jako solista, jak i kameralista. Występował w wielu krajach europejskich, krajach arabskich, Azji oraz obu Amerykach, współpracując z najwybitniejszymi dyrygentami naszych czasów.
Na wspólnych koncertach kameralnych występuje ze światowej sławy pianistą Bruno Canino. Jest współzałożycielem – wspólnie ze swoją żoną Izabelą Klim – tria fortepianowego, od niedawna również kwartetu smyczkowego. Jest prymariuszem światowej sławy Kwintetu I Salonisti, specjalizującego się m.in. w muzyce filmowej oraz jazzowej.
Gra na skrzypcach T. Balestrieriego.
Ciekawie zapowiada się kameralny program jaki Piotr Pławner przygotował dla na lutowe spotkanie Filharmonii Konesera.
Partitą pierwotnie nazywano cykl wariacji, potem stała się synonimem suity. Johann Sebastian Bach (1685-1750) około 1720 roku, w krótkich odstępach czasu skomponował 3 partity na skrzypce solo. Są w istocie suitami stylizowanych tańców. Na Partitę d-moll BWV 1004 składają się: Allemanda (dostojny taniec niemiecki) – skoczny Corrente – wolna Sarabanda – szkocka Giga – meksykańska a może indiańska Ciaccona. Ta ostatnia często wykonywana jest oddzielnie i zaliczana do najpopularniejszych – obok organowej Toccaty d-moll i Arii na strunie G z III Suity orkiestrowej D-dur – utworów instrumentalnych J.S. Bacha. Ciaccona często grana jest na bis. Temat i 30 wariacji w mistrzowskiej konstrukcji opartej na basie w rytmie sarabandy, który stale powraca w zasadniczej bądź lekko zmodyfikowanej postaci.
Z dorobku zmarłego w obozie koncentracyjnym, czeskiego kompozytora Erwina Schulhoffa (1894-1942), jednego z pierwszych, których inspirował jazz, Piotr Pławner wybrał do swego recitalu Adagio i Scherzo z czteroczęściowej Sonaty na skrzypce z 1927 roku.
Po zetknięciu z mało znanym kompozytorem – w programie hity. Najpierw Kaprys nr 24 Niccola Paganiniego (1782-1840), ostatni i najsłynniejszy spośród 24 opublikowanych w 1820 roku utworów, które wytyczyły nowe standardy gry na skrzypcach. To cykl wariacji na temat, który inspirował również innych kompozytorów, na czele z J. Brahmsem i S. Rachmaninowem. Z dorobku Fritza Kreislera (1875-1962), uważanego za największego skrzypka świata I połowy XX wieku, który w swym kompozytorskim dorobku pozostawił m.in. szereg oryginalnych kompozycji w stylu wiedeńskim, wystawiane z dużym powodzeniem dwie operetki czy cykl miniatur-pastiszów stylu dawnych mistrzów, solista do swego recitalu wybrał skomponowane w 1911 roku Recitativo i Scherzo caprice op. 6. zadedykowane: Eugène’owi Ysaye’owi – nauczycielowi i przyjacielowi. Recital Piotra Pławnera zamknie Kaprys polski Grażyny Bacewicz (1909-1969) wspaniała na bis miniatura skomponowana w 1949 roku. Stała się znakiem rozpoznawczym wirtuozowskiego, zadzierżystego stylu kompozytorki.


7 maja 2016, sobota godz. 16.00 Q
Sala kameralna Filharmonii Śląskiej
Filharmonia Konesera
Piotr Pławner – skrzypce
Program:
Johann Sebastian Bach – Partita d-moll BWV 1004
Erwin Schulhoff – Adagio i Scherzo z Sonaty na skrzypce
Niccolò Paganini – Kaprys nr 24
Fritz Kreisler – Recitativo i Scherzo caprice op. 6
Grażyna Bacewicz – Kaprys

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

NEWSLETTER

Chcesz być powiadamiany o nowościach ?
Zamów newsletter: