F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

PRZEBOJE ROSJAN I RAVELA

Czwartkowy (16 czerwca) koncert dyplomantów dyrygentury Wiosna życia przyniesie w programie przeboje Michaiła Glinki, Piotra Czajkowskiego, Aleksandra Borodina oraz Maurice’a Ravela. Ich pięknem warto ostudzić emocje piłkarskie. Polecamy!
Z dorobku założyciela rosyjskiej szkoły narodowej Michaiła Glinki wybrano do programu uwerturę do jego opartej na poemacie Aleksandra Puszkina opery z 1842 roku Rusłan i Ludmiła. Jej fabuła została zbudowana wokół niestrudzonych prób Rusłana wyrwania narzeczonej ze szponów złego czarnoksiężnika. Do muzyki kompozytor włączył wiele nowych idei: liryczne frazowanie o typowo rosyjskim charakterze, niezwykłe harmoniczne współbrzmienia obrazujące nadprzyrodzone elementy opowieści czy azjatyckie motywy egzotyką wprowadzające słuchaczy w atmosferę fantazji. Uwertura do Rusłana i Ludmiły to orkiestrowy majstersztyk. Jej pełna temperamentu muzyka płynie w szybkim tempie. Jak pełnym blasku utworem wirtuozowskim dla orkiestry jest dzieło Michaiły Glinki, tak Wariacje rokoko Piotra Czajkowskiego stanowią jedną z najtrudniejszych partytur dla wiolonczelistów. Jak zauważyła Helen Wallace, trzeba je zagrać z nonszalanckim wdziękiem, zdobywając się przy tym na intensywną poetyckość, przekorne poczucie humoru i oszałamiające tempo. Trudny dla instrumentalistów utwór należy do najbardziej lubianych przez słuchaczy. Trzecim rosyjskim przebojem w programie będą Tańce połowieckie – chyba najbardziej znana kompozycja Aleksandra Borodina z jedynej jego opery Kniaź Igor, osnutej na tle staroruskiego eposu Słowo o wyprawie Igora. Tańce Połowców z II aktu opery to wieloodcinkowy utwór orkiestrowy z chórem, o charakterze suity, w której kolejne epizody przechodzą płynnie jeden w drugi.
Tzigane (Cygan) Maurice’a Ravela to pokaz fajerwerków. Fenomenalnie brzmi, jeśli skrzypek ma dość energii, aby oddać utworowi duszę. Utwór wzorowany na Rapsodiach węgierskich F. Liszta, pozostaje tez pod wpływem wirtuozerii Kaprysów N. Paganiniego. Zainspirowała jego powstanie węgierska skrzypaczka Jelly d’Arányi, poproszona przez Ravela na jakimś prywatnym koncercie o zaintonowanie kilku rytmów cygańskich. Grała melodię za melodią aż do wczesnych godzin porannych… Mniej wiemy natomiast o inspiracjach Pawany na śmierć infantki – pierwszego znacznego kompozytorskiego sukcesu Maurice’a Ravela. Wiemy natomiast od niego samego: „Nie dramatyzować. To nie jest żałobny lament na śmierć dziecka, lecz raczej pawana, którą mogłaby tańczyć mała księżniczka, jaka malował Velázquez na dworze hiszpańskim. (…) Pamiętajcie, że napisałem pawanę dla zmarłej infantki, a nie umarłą pawanę dla infantki”. Zakończy koncert suita Dafnis i Chloe Maurice’a Ravela z baletu zamówionego przez twórcę słynnych Baletów Rosyjskich, Siergieja Diagilewa. To „jeden z najpiękniejszych utworów w całej muzyce francuskiej” – jak orzekł Igor Strawiński; sam Ravel tę „wielką symfonię choreograficzną” i „szeroki muzyczny fresk” (to jego określenia) uważał za swoje najważniejsze dzieło. To w nim (także w suicie) zetkniemy się z arcydziełem dźwiękowego malarstwa, jakim jest obraz wschodzącego słońca na początku obrazu trzeciego.

Beata Warykiewicz-Siwy
skrzypaczka
Skrzypaczka i pedagog. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, którą ukończyła z wyróżnieniem w klasie skrzypiec prof. Stanisława Lewandowskiego i adt. Aurelego Błaszczoka w 1988. Studiowała również w Sweelinck Conservatorium w Amsterdamie w klasie prof. Istvana Parkanyi’a (studium podyplomowe). Brała udział w kursach mistrzowskich prof. M. Frischenschlagera (Austria), W. Marschnera (Niemcy), R. Mastersa (Anglia) i K. Danczowskiej (Polska).
Laureatka: I Międzynarodowego Konkursu Młodych Skrzypków w Lublinie (1979; wyróżnienie), Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Skrzypków w Lublinie (1980; II nagroda), Ogólnopolskiego Konkursu Zespołów Kameralnych we Wrocławiu (1981; I nagroda), XII Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Rosyjskiej i Radzieckiej w Gdańsku (1981; I nagroda), Ogólnopolskiego Konkursu Wykonawczego im. K. Szymanowskiego w Krakowie (1982; I nagroda), II Międzynarodowego Konkursu Młodych Skrzypków w Lublinie (1982; IV nagroda), Międzynarodowego Konkursu Zespołów Kameralnych w Aberdeen (Szkocja, 1984; I nagroda), III Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego im. Z. Jahnkego w Poznaniu (1984; IV nagroda), Adelaide Violin Competition (Australia, 1986; I nagroda), III Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. C. Nielsena w Odense (Dania, 1988; VI nagroda), Het Postbank Sweelinck Viool Concours” w Amsterdamie (Holandia, 1990; II nagroda). Była finalistką Międzynarodowego Konkursu Instrumentalistów The Skene Aberdeen Festival Award (Szkocja, 1984), półfinalistką Międzynarodowego Konkursu Młodych Skrzypków im. Y. Menuhina w Folkestone (Anglia, 1983) oraz Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu (dyplom z zaszczytną wzmianką, 1986).
W latach 1990-1992 pracowała w orkiestrze Filharmonii Radiowej w Hilversum w Holandii a od 1992 do 1997 roku była koncertmistrzem Radiowej Orkiestry Kameralnej (również w Hilversum). Po powrocie do Polski podjęła pracę w katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, gdzie obecnie jako dr hab. prof. AM prowadzi klasę skrzypiec.
Jako solistka występowała z wieloma orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi w Polsce, a także z Berliner Rundfunkorchester i Sinfonieorchester Thuringen (Niemcy), Camerata Slovaca w Bratysławie (Słowacja), L'Estro Armonico (Holandia).
Od 1980 roku – poza Polską – koncertowała w Austrii, Bułgarii, Danii, Francji, Holandii, Niemczech, Rosji, Słowacji, USA oraz w Wielkiej Brytanii.
Jest członkiem Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego.
Dokonała nagrań dla radia i telewizji.
Obecnie prowadzi działalność koncertową i dydaktyczną.

Joanna Natalia Ślusarczyk
dyrygentka
Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej (kierunki: kompozycja i teoria muzyki oraz dyrygentura). Jest na ostatnim roku studiów magisterskich na Wydziale Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu (specjalność: dyrygentura symfoniczno-operowa) w klasie prof. dra hab. Mirosława Jacka Błaszczyka Akademii Muzycznej w Katowicach.
Za osiągnięcia artystyczne uhonorowana została między innymi stypendiami ministra kultury i dziedzictwa narodowego, stołecznego królewskiego miasta Krakowa, Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso oraz gminy Zabierzów.
Jako dyrygentka występowała z takimi orkiestrami, jak International Symphony Orchestra ICM podczas Copernicus Music Festival w Londynie, orkiestry Filharmonii Śląskiej, Filharmonii Krakowskiej, Akademii Beethovenowskiej, Akademii Muzycznej w Krakowie, Royal Symphony Orchestra, Cracow Youth Chamber Orchestra oraz Małopolska Orkiestra Kameralna, której jest założycielką.
Finalistka trzech Międzynarodowych Mistrzowskich Kursów Dyrygenckich, prowadzonych przez Tadeusza Strugałę (2012), Gabriela Chmurę (2013) oraz Jacka Kaspszyka (2014) z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. Swoje umiejętności dyrygenckie kształciła także pod okiem maestro Colina Mettersa z Royal Academy of Music w Londynie, gdzie wystąpiła w koncercie finałowym Międzynarodowych Mistrzowskich Kursów Dyrygenckich.
Obecnie pełni stanowisko dyrygentki Orkiestry Symfonicznej PSM II stopnia im. W. Żeleńskiego w Krakowie, która pod jej kierownictwem została laureatką II Ogólnopolskiego Konkursu Orkiestr Szkół Muzycznych II stopnia, organizowanego przez Akademię Filmu i Telewizji. Jest także dyrygentką Krakowskiej Młodej Orkiestry Kameralnej, z którą występowała na licznych koncertach w Polsce i za granicą: w Stanach Zjednoczonych, Rosji, Izraelu, Norwegii, Islandii, Francji i na Ukrainie. W 2014 roku orkiestra ta nagrała płytę W poszukiwaniu inspiracji – muzyka polska.
Pasjonatka jazzu. Laureatka Międzynarodowego Konkursu Wokalistów Jazzowych w Zamościu.

Adam Krzeszowiec

wiolonczelista
Urodzony w 1987 roku Katowicach, w 2011 roku ukończył z wyróżnieniem studia w klasie wiolonczeli prof. Pawła Głombika Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Studiował również w Hochschule für Musik und Tanz w Kolonii pod kierunkiem prof. Fransa Helmersona oraz w Chapelle Musicale Reine Elisabeth w Brukseli pod kierunkiem Gary’ego Hoffmana. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich światowej sławy wiolonczelistów, jak Heinrich Schiff, Miklós Perényi, Gustav Rivinius, David Geringas, Pieter Wispelwey.
Jest laureatem międzynarodowych konkursów wiolonczelowych w Londynie, Paryżu, Hradec, Warszawie, Katowicach i Dąbrowie Górniczej.
Występował jako solista i kameralista w największych salach Europy, jak Wigmore Hall w Londynie, Victoria Hall w Genewie, Salle Gaveau w Paryżu czy Sala im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie.
Współpracował z tak światowej sławy artystami, jak m.in. Maria Joao Pires, Augustin Dumay, Gary Hoffman, Mischa Maisky, Christian Arming, Michael Tabachnik oraz orkiestrami, m.in. NOSPR, Sinfonia Varsovia, Brussels Philharmonic, Orchestre Philharmonic Royal de Liege, Kansai Philharmonic Orchestra, Arcata Stuttgart Kammerorchester, Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO, Bratysławska Orkiestra Kameralna, Leopolis Chamber Orchestra.
Brał udział w prestiżowych festiwalach muzycznych w Verbier, Sommets Musicaux Festival w Gstaad, International Music Academy – Switzerland in Rolle, Schleswig-Holstein Musik Festival, Casals Festival w Prades, PODIUM Festival, Ensemble Festival w Książu.
Od 2010 roku tworzy duet z pianistką Anną Krzeszowiec, z którą otrzymał Grand Prix 11. Konkursu Muzycznego Premio Citta di Padova w Padwie (Włochy) oraz I nagrodę Malta International Music Competiton (2014). Jest też (od 2011) członkiem Polish Cello Quartet, z którym regularnie koncertuje i corocznie organizuje Międzynarodową Akademię Wiolonczelową w Nysie.
Od 2012 roku jest koncertmistrzem grupy wiolonczel w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach oraz wykładowcą w katedrze instrumentów smyczkowych Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Pomysłodawca i organizator Międzynarodowego Festiwalu Wiolonczelowego, odbywającego się cyklicznie w katowickiej Akademii Muzycznej, był stypendystą ministra kultury, prezydenta Katowic, marszałka województwa śląskiego oraz zdobywcą stypendium Młoda Polska Narodowego Centrum Kultury. Jest laureatem nagrody Fundacji Yamaha.

Marek Wroniszewski
dyrygent
Absolwent Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w specjalnościach: fortepian w klasie prof. Jerzego Sulikowskiego i fagot w klasie dra hab. Grzegorza Dąbrowskiego oraz studiów I stopnia na Wydziale Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej w specjalności dyrygentura symfoniczno operowa w klasie prof. Elżbiety Wiesztordt, jest studentem II roku studiów II st. Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, w klasie dyrygentury prof. Mirosława Jacka Błaszczyka.
Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 7. lat w PZSM im A. Rubinsteina w Bydgoszczy. Zdobywał wyróżnienia ogólnopolskich i międzynarodowych konkursow pianistycznych w Warszawie, Krakowie, Koninie, Płocku, Szafarni. Doskonalił grę na mistrzowskich kursach pianistycznych w Dusznikach Zdroju, Nowym Sączu, Słupsku, pracując pod kierunkiem K. Popowej-Zydroń, F. Stencla, J. Sulikowskiego, D. Spigelberga oraz mistrzowskich kursach fagotowych w Bydgoszczy i Wrocławiu u F. Morellego i M. Engelhardta.
W 2000 roku otrzymał Nagrodę marszałka województwa kujawsko-pomorskiego za wybitne osiągnięcia artystyczne.
Prowadzi szeroką działalność kulturalną. Stale współpracuje z Ośrodkiem Chopinowskim w Szafarni, z którym w 2010 roku w ramach obchodów Roku Chopinowskiego, brał udział w projekcie Szafarskie dni i noce, dając ponad 60 koncertów. W latach 2011, 2012 i 2014 jako członek Toruńskiego Kwintetu Dętego uczestniczył w projekcie Ochrona i zachowanie materialnego dziedzictwa regionu kujawsko- pomorskiego.
Koncertuje jako solista i kameralista w Polsce i za granicą, m. in. w Niemczech, Danii, Belgii, Hiszpanii. Jest pierwszym fagocistą Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej oraz pianistą-kameralistą bydgoskiej Akademii Muzycznej (Katedra Instrumentów Dętych i Perkusji). Współpracuje z filharmoniami: Pomorską, Krakowską, Kaliską, Lubelską, z Płocką Orkiestrą Symfoniczną oraz wiedeńskimi zespołami Morphing Vienna Chamber Orchestra i Vienna Virtuosen.
W roku akademickim 2013/2014 był dyrygentem asystentem prof. J. Swobody w projektach Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Od sezonu 2014/2015 współpracuje z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną w roli dyrygenta-asystenta. W styczniu 2015 roku z dyrygenckiego podium poprowadził tournée (7 koncertów ) utworzonej przez siebie orkiestry po Korei Południowej. Od października 2015 roku współpracuje z Orkiestrą Filharmonii Śląskiej w Katowicach. W grudniu 2015 poprowadził Toruńską Orkiestrę Symfoniczną podczas gali otwarcia Centrum Kulturalno-Kongresowego Jordanki.


16 czerwca 2016, czwartek godz. 19 T
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Wiosna życia – koncert dyplomantów dyrygentury
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Chór Filharmonii Śląskiej
Joanna Ślusarczyk – dyrygent
Marek Wroniszewski – dyrygent
Beata Warykiewicz-Siwy – skrzypce
Adam Krzeszowiec – wiolonczela
Jarosław Wolanin – przygotowanie chóru
Program:
Michaił Glinka – Uwertura do opery Rusłan i Ludmiła
Piotr Czajkowski – Wariacje na temat rococo na wiolonczelę i orkiestrę op. 33
Aleksander Borodin – Tańce Połowieckie z opery Kniaź Igor
Maurice Ravel – Tzigane
Maurice Ravel – Pawana na śmierć infantki
Maurice Ravel – II Suita Dafnis i Chloe

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

NEWSLETTER

Chcesz być powiadamiany o nowościach ?
Zamów newsletter: