F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

PRZEBOJE DVORAKA I GUBAJDULINA KAMERALNIE

Orkiestra Symfoniczna FŚl pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka w sobotę 11 października zamyka w Bielsku-Białej XIX Festiwal Kompozytorów Polskich im. Henryka Mikołaja Góreckiego, a w siedzibie na interesujący koncert zaprasza tego dnia Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą Roberta Kabary, który jako skrzypek z poznańską orkiestrą Amadeus Agnieszki Duczmal festiwal otwierał.
Kameralna w swoim programie umieściła Serenadę E-dur op. 22 Antonína Dvořáka, powstałą w zaledwie dwa tygodnie, w maju 1875 roku a pozostającą do dziś jednym z najpopularniejszych dzieł orkiestrowych kompozytora. Wykona także Fachwerk – koncert na bajan, perkusję i smyczki Sofii Gubajduliny, w którym partię bajanu, na temu instrumentowi najbliższym akordeonie, wykona jeden z najlepszych polskich akordeonistów i jedyny bandoneonista, koncertujący solo, w zespołach kameralnych i z orkiestrą w wielu krajach świata, Klaudiusz Baran.
Sofia Gubajdulina jest jedną z największych osobowości muzycznych z krajów byłego ZSRR. Tatarka. Po studiach w Kazaniu i Moskwie zaprzyjaźniła się z Dymitrem Szostakowiczem, ale jako artystka postępowa wzbudziła nieufność komunistycznego reżimu. W 1979 r. oskarżono ją o promowanie swojej muzyki poza granicami ZSRR. 30 lat wcześniej podobnie władze prześladowały D. Szostakowicza. Zapewne przyczyniły się do oskarżeń Sofii Gubajduliny i pierwsza nagroda konkursu w Rzymie (1975) i stała od 1971 roku obecność jej muzyki w programach Warszawskich Jesieni. Kompozytorka obok innych twórców z krajów byłego ZSRR, jak Arvo Pärt, Alfred Schnittke czy Gija Konczeli, w Warszawie otrzymywała pierwsze możliwości zaprezentowania się światu. To u nas kształtowały się zręby ich międzynarodowych karier. W 1987 roku za całokształt twórczości przyznano Sofii Gubajdulinie Prix de Composition księcia Pierre de Monaco. Kompozytorka wykorzystuje bardzo zróżnicowane środki, celowo wyodrębniając i zderzając fragmenty konstruowane na całkiem odmiennych zasadach. Spotykamy się z jej twórczością poprzez utwór, w którym wykorzystała bajan, odmianę ręcznej harmonii, która w Rosji stała się niemal instrumentem ludowym.


11 października 2014, sobota godz. 18 T, K
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Śląska Orkiestra Kameralna
Robert Kabara – dyrygent
Klaudiusz Baran – akordeon
Program:
Sofia Gubajdulina – Fachwerk koncert na bajan, perkusję i smyczki
Antonín Dvořák – Serenada E-dur op. 22

 

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

NEWSLETTER

Chcesz być powiadamiany o nowościach ?
Zamów newsletter: