F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

PATETYCZNA PAMIĘCI PROF. BERNARDA POLOKA

Minęło 7 lat od śmierci prof. Bernarda Poloka (1936-2008), wiolonczelisty, który całe swoje zawodowe życie poświęcił dwom instytucjom: Filharmonii Śląskiej i katowickiej Akademii Muzycznej. Ze swoją ukochaną Filharmonią Śląską związał się zawodowo bezpośrednio po ukończeniu katowickiego Liceum Muzycznego w 1957 roku. Tej jednej orkiestrze, w której w latach 1963-2005 był koncertmistrzem grupy wiolonczel, pozostał wierny do końca swej kariery. Wielka postać zawodów muzyka i pedagoga, był Profesor dobrym duchem naszej instytucji. Pamięć o tym wyrażamy kolejnym koncertem zadedykowanym Bernardowi Polokowi w piątek 6 listopada. Najserdeczniej zapraszamy.
Zwłaszcza, że solistą w I Koncercie wiolonczelowym a-moll Camille’a Saint-Saënsa będzie Marcin Zdunik, jeden z najbardziej utalentowanych wiolonczelistów młodego pokolenia, triumfator (Grand Prix i 9 innych nagród) Konkursu im. W. Lutosławskiego, New Talent 2008 odkryty na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców organizowanym przez Europejską Unię Radiową (EBU) w Bratysławie, przez TVP Kultura uhonorowany Gwarancją Kultury, zdobywca Fryderyka 2010 już za płytę debiutancką.
Orkiestra Symfoniczna FŚl w tym koncercie wystąpi pod batutą Stefanosa Tsialisa, od ubiegłego roku głównego dyrygenta i dyrektora artystycznego Orkiestry Państwowej w Atenach, stałego gościnnego dyrygenta Filharmonii w Hamburgu i w Gotha. Syn Dunki i Greka, po studiach pianistycznych w Konserwatorium Salonikach i muzykologii na Uniwersytecie w Kopenhadze, z wyróżnieniem ukończył też dyrygenturę w Akademii Muzycznej w Wiedniu a warsztat doskonalił na kursach mistrzowskich m.in. Leonarda Bernsteina, Vaclava Neumanna i Rolfa Reutera. W Meiningen, gdzie współpracował z reżyserami kalibru Peter Konwitschny, poprowadził premiery takich oper, jak Elektra, Salome, Jenufa, Wozzeck. W 1995 zrealizował niemiecką premierę Medei Mikisa Theodorakisa, dziś jest uznawany na świecie za jednego z czołowych interpretatorów dzieł swego rodaka. W 1996 otrzymał stypendium Fundacji Richarda Wagnera.
Kiedy był pierwszym dyrygentem Filharmonii Kameralnej Centralny Niemiec, orkiestra stała się oficjalnym ambasadorem muzycznym Republiki Federalnej Niemiec, pod patronatem prezydenta Federalnej Johannesa Rau’a. Koncertował Stefanos Tsialis z wieloma znakomitymi orkiestrami na całym świecie, z Berlin Symphony – gdzie 2001-2004 był stałym dyrygentem gościnnym – na czele. Występował na wielu prestiżowych festiwalach, jak Festiwal Händla w Halle, Tivoli Festival w Kopenhadze, Athens Festival, Braunschweig Classix, Festival de la Habana. Zna osiem języków.
Poza koncertem wiolonczelowym C. Saint-Saënsa Stefanos Tsialis poprowadzi w Katowicach filharmoników śląskich w Preludiach Ferenca Liszta i Patetycznej Piotra Czajkowskiego. Wyróżniające się najbardziej udana kombinacją łatwych do zapamiętania tematów i zwarta strukturą Preludia to najczęściej wykonywany spośród 13 poematów symfonicznych Ferenca Liszta. Poematy to gatunek przez Liszta stworzony. Kompozytor angażując się jako dyrygent w 1848 roku w Weimarze, chciał wreszcie zaistnieć jako kompozytor muzyki symfonicznej. Poematami symfonicznymi powstałymi w tym celu, wywarł znaczący wpływ na innych twórców, począwszy od Richarda Straussa i Richarda Wagnera.
O swej VI Symfonii h-moll – przez brata kompozytora, Modesta nazwanej Patetyczną – Piotr Czajkowski powiedział: „to zdecydowanie najbardziej szczery z moich utworów”. Mówi się o nim, że to najpotężniejsza w twórczości Czajkowskiego symfonia cierpienia i o tym, że jak Mozart dla siebie skomponował Requiem, tak Czajkowski żegnał się Patetyczną. Domysłowi sprzyja fakt, że w przetworzeniu pierwszej części rozbrzmiewa cytat z prawosławnego nabożeństwa za zmarłych, a całość zamyka tragiczne Adagio lamentoso. To jednak zapewne wzięło się stąd, że zaledwie kilka dni po prawykonaniu jej pod batuta kompozytora, Piotr Czajkowski zmarł. Dzieło powstało u szczytu sił twórczych kompozytora, który nawet stwierdził: „jak wspaniale jest mieć świadomość, że mój czas jeszcze się nie skończył, że jeszcze mogę pracować”. W Patetycznej jest i miłość w arii bez słów, powstałej wzorem arii „z kwiatkiem” z Carmen G. Bizeta, ulubionej opery Piotra Czajkowskiego. Słodki, melancholijny walc przynosi rozmarzenie. Połączenie hałaśliwego marsza z błyskotliwą fantazją odnajdziemy w Scherzu. Wydaje się, że w tej symfonii jest po prostu całe ludzkie życie.
Słowem: szykuje się koncert, którego warto nie przegapić. Polecamy i zapraszamy.

 

 

6 listopada 2015, piątek godz. 19 T / S
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Symfonia Patetyczna. Koncert pamięci prof. Bernarda Poloka
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Stefanos Tsialis – dyrygent
Marcin Zdunik – wiolonczela
Program:
Ferenc Liszt – Poemat symfoniczny nr 3: Preludia
Camille Saint-Saëns – I Koncert wiolonczelowy a-moll op. 33
Piotr Czajkowski – VI Symfonia h-moll Patetyczna op. 74

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

NEWSLETTER

Chcesz być powiadamiany o nowościach ?
Zamów newsletter: