F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

ORATORIUM NA BOŻE NARODZENIE

Tradycja pasyjnego muzykowania w okresie Wielkiejnocy w repertuarach naszych instytucji kultury już się zadomowiła. Jej tropem coraz częściej zaczynamy mysleć o doborze repertuaru w okresie niezwykle rodzinnego świętowania Bożego Narodzenia. Tydzień przed tegorocznym, w piątek 18 grudnia zapraszamy na Weinachtsoratorium Johanna Sebastiana Bacha.
Oratorium na Boże Narodzenie BWV 248 jest zbiorem sześciu kantat. Nowe recytatywy i chorały Jan Sebastian Bach dopełnił ariami i zwrotkami z wcześniejszych kantat świeckich, do starej muzyki nowy tekst dopasowując z niezwykłą zręcznością. To bardziej misterium, niż muzyczny estradowy dramat, jakim jest oratorium. Liryczne medytacje połączone recytatywami, które w oparciu o Ewangelie św. Mateusza i św. Łukasza opowiadają historię narodzin Jezusa Chrystusa.
Ukończył kompozytor pisanie Oratorium na Boże Narodzenie w 1734 roku. Jan Sebastian Bach – kantor i dyrektor muzyki w Lipsku starał się wówczas i saskiego elektora i polskiego króla Augusta III o tytuł nadwornego kompozytora. Otrzymał go 3 lata później. Dzieło wyjątkowo wielkich rozmiarów za życia kompozytora nie było nigdy wykonane w całości. Poszczególne kantaty wykonywano osobno w czasie trzech dni Bożego Narodzenia, w Nowy Rok i w niedzielę po nim oraz w Trzech Króli. Dzisiaj, jeśli wystawia się całe oratorium, to zazwyczaj w ramach dwóch koncertów. Filharmonicy do swojego koncertu wybrali kantaty, które niegdyś wykonywane były w czasie samego Bożego Narodzenia: o zwiastowaniu narodzin, pokłonie pasterzy i betlejemskiej stajence (pozostałe opowiadają o nadaniu nowonarodzonemu imienia Jezus, hołdzie trzech króli i prześladowaniach Heroda).
Muzyka kolejnych kantat, genialna w swej prostocie, pobudza wyobraźnię słuchacza i wzrusza dźwiękowym i wyrazowym pięknem. Jak zauważył Peter Quantrill, były chórzysta, współtwórca redakcji Gramophone i jej recenzent, widać w nich mistrzowskie panowanie kompozytora nad wszelkimi współczesnymi stylistkami. Od włoskiej swobody, przez francuski pastoralny spokój, aż po luterańską konkluzję, która muzycznie nawiązując do Chorału pasyjnego, każe pamiętać o Krzyżu jako zwieńczeniu drogi ziemskiej Chrystusa.

18 grudnia 2015, piątek godz. 19 T / S
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Oratorium na Boże Narodzenie
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Chór Filharmonii Śląskiej
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
Iwona Socha – sopran
Joanna Iwaszkiewicz – alt
Tomasz Zagórski – tenor
Józef Frakstein – bas
Jarosław Wolanin – przygotowanie chóru
Program:
Johann Sebastian Bach – Oratorium na Boże Narodzenie BWV 248 (cz. I, II i III)
 

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

NEWSLETTER

Chcesz być powiadamiany o nowościach ?
Zamów newsletter: