F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

NA AFISZU: REQUIEM VERDIEGO

W piątek 26 lutego w filharmonicznym programie znajdzie się Messa da Requiem Giuseppe Verdiego pod batutą urodzonego w Bułgarii, wiedeńskiego dyrygenta Vladimira Kiradjieva, wychowanka takich tuzów dyrygentury, jak Kurt Masur, Franco Ferrara i Karl Österreicher.
Nie wszyscy melomani za tą mszą przepadają, powtarzając opinię Hansa von Bülowa, że to „ostatnia opera Verdiego, chociaż w kościelnej sukience”, za wygłoszenie której niemiecki dyrygent później przeprosił. Nie da się wszakże ukryć, że język tej mszy za zmarłych specjalnie nie różni się – może z wyjątkiem fugowanych fragmentów części skrajnych – od ostatnich oper kompozytora. Kto wie, czy też właśnie dlatego ma to Requiem całkiem pokaźną rzeszę wielbicieli i szybko stało się jednym z najczęściej prezentowanych dzieł swego gatunku.
Jak zauważa muzykolog Carlos Maria Solare, „w Requiem można znaleźć przykłady najpiękniejszej muzyki kompozytora. Śpiewany a capella hymn Te decet i misterne Sanctus świetnie weryfikują poziom techniki chóralnej, czyniąc to w znacznie większym stopniu, niż bardziej efektowne Dies irae. Arie i ansamble bez wątpienia wymagają operowych głosów, ważniejsze jest jednak, by podczas wykonywania utworu śpiewacy wykazali dostateczną powściągliwość i czujność we wzajemnym słuchaniu się”.
Napisanie Messa da Requiem Giuseppe Verdi powziął w 1873 roku, po zgonie podziwianego poety, Allesandra Manzoniego. Z siedmiu części utworu zasadzie miał już wówczas ostatnią – Libera me i niewykorzystany fragment z Don Carlosa, z którego powstała Lacrimosa. Libera me Verdi skomponował już w 1868 roku. Miał to być finał wspólnego dzieła czołowych włoskich kompozytorów, których Verdi na wieść o śmierci mistrza włoskiej opery zaprosił do stworzenia Messa per Rossini. Na skutek intryg dzieła wówczas nie wykonano; przypomniano je dopiero w naszych czasach, w 1988 roku.
Messa da Reguiem wykonano po raz pierwszy w 1874 roku w rocznicę śmierci Allesandra Manzoniego w mediolańskim kościele św. Marka.
Solistami katowickiego wykonania będą: sopran Anna Wiśniewska-Schoppa, mezzosopran Agnieszka Makówka, tenor Tomasz Kuk i bas Przemysław Firek.
Zapraszamy.

 

26 lutego 2016, piątek godz. 19.00 T / S
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Messa da Requiem
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Chór Filharmonii Śląskiej
Vladimir Kiradjiev – dyrygent
Anna Wiśniewska-Schoppa – sopran
Agnieszka Makówka – mezzosopran
Tomasz Kuk – tenor
Przemysław Firek – bas
Jarosław Wolanin – przygotowanie chóru
Program:
Giuseppe Verdi – Messa da Requiem
 

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

NEWSLETTER

Chcesz być powiadamiany o nowościach ?
Zamów newsletter: