F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

MAREK TOPOROWSKI & VIVALDI I BACH W NOWYCH ARANŻACJACH

Marek Toporowski należy do najciekawszych osobowości śląskiego środowiska muzycznego. Harmonijnie łączy w swojej działalności różne, często pozornie odległe obszary muzyki. Jest solistą – klawesynistą i organistą; jego zainteresowania klawiszowe wciąż poszerzają się o nowe obszary – koncerty na klawikordzie, historycznych fortepianach, ostatnio interesuje się możliwościami klawiszowych analogowych instrumentów elektronicznych. Za każdym razem stara się jednak o głębokie wniknięcie w styl wykonywanych utworów i specyfikę instrumentu. Jest zatem znakomitym partnerem w najbliższym koncercie Śląskiej Orkiestry Kameralnej z cyklu Polifonica, na który maestro Robert Kabara zaprasza w sobotę 20 lutego. Usłyszymy w nim bowiem w nowych aranżacjach dzieła Johanna Sebastiana Bacha i Antonia Vivaldiego oraz inspirowane muzyką baroku utwory Ryszarda Borowskiego.
Program otworzy Aria z różnymi wariacjami Johanna Sebastiana Bacha, bardziej znana jako Wariacje Goldbergowskie od nazwiska Johanna Goldberga, dworskiego klawesynisty hrabiego H. Keyserlinga, który utwór zamówił. W kolejnych 30 wariacjach kompozytor podnosi trudności techniczne, aż do prawdziwe wirtuozowskich. Napisane na klawesyn o dwóch manuałach (używanych w 11 spośród 30 wariacji), często pojawiają się w repertuarze fortepianowym. Ich nagranie przez kanadyjskiego pianistę Glenna Goulda w 1981 roku skłoniło rosyjskiego skrzypka, dyrygenta i aranżera Dmitrija Sitkowieckiego do stworzenia smyczkowej wersji Wariacji. Jak pisze w koncertowym programie Maryla Renat, „orkiestrowo-smyczkowa obsada rozszerza tę muzykę przestrzennie, ukazuje ją w nowym kolorycie instrumentalnym. Miękkie brzmienie smyczków a także (…) modulowanie artykulacji pozwolą słuchaczowi na bardziej selektywne usłyszenie wszystkich linii wariacyjnych rozważań Wielkiego Johanna Sebastiana Bacha”.
Potem w programie pojawią się zamówione przez Marka Toporowskiego dokonania Ryszarda Borowskiego, dla których inspirację stanowiły utwory muzyki barokowej. Cztery różne koncerty na klawesyn i smyczki mogą być też wykonywane na małych organach i innych instrumentach klawiszowych (u nas będą organy Hammonda), co zgodne jest i z praktyką wykonawczą epoki baroku i z charakterem tych kompozycji, wykorzystujących fragmenty innych utworów. W Koncercie na klawesyn wykorzystane są tematy zaczerpnięte z Das Wohltemperierte Klavier J.S. Bacha, w Ptasim koncercie wysłyszymy i Kukułkę L-C. Daquina i Kurę F. Couperina. Summersamba to jedno z opracowań amerykańskich standardów jazzowych, dla którego impulsem stało się Lato z Pór roku Antonia Vivaldiego. Jego fletowy Koncert c-moll opracowany na klawesyn zaskakuje dowcipnym, lekkim „ujazzowieniem”.
Polecamy. Będzie się działo.

 

20 lutego 2016, sobota godz. 18.00 T
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
POLIFONICA: Antonio Vivaldi oraz Johann Sebastian Bach w nowych aranżacjach
Śląska Orkiestra Kameralna
Robert Kabara – dyrygent
Marek Toporowski – klawesyn, organy Hammonda
Program:
Johann Sebastian Bach – Wariacje Goldbergowskie w aranżacji na orkiestrę smyczkową i klawesyn Dmitrija Sitkowieckiego
Ryszard Borowski – I Koncert na klawesyn lub małe organy
Antonio Vivaldi/Ryszard Borowski – Koncert c-moll na organy Hammonda i smyczki
Ryszard Borowski – Ptasi koncert
Ryszard Borowski – Pory roku – koncert na klawesyn i smyczki, część II – Summersamba

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

NEWSLETTER

Chcesz być powiadamiany o nowościach ?
Zamów newsletter: