F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

MAŁGORZATA WALEWSKA & ŚMIERĆ KLEOPATRY

Z powodu choroby gwiazda naszego koncertu, zaplanowanego na 24 lutego, pani Ewa Podleś, zmuszona została do odwołania swojego występu w Filharmonii Śląskiej, o czym informujemy z wielką przykrością. Zaszczytem jest dla nas, iż zaproszenie na koncert ten przyjęła Maestra Małgorzata Walewska, jeden z najwybitniejszych mezzosopranów, gwiazda światowych scen operowych i estrad koncertowych. W jej wykonaniu – zamiast utworu Modesta Musorgskiego – usłyszymy Śmierć Kleopatry Hectora Berlioza – scenę liryczną na głos i orkiestrę do słów Pierre-Ange Vieillarda. Pozostała część programu pozostaje bez zmian.
Małgorzata Walewska jest jedną z najbardziej uznanych polskich śpiewaczek operowych. Występowała na najważniejszych scenach operowych świata. Swoją wspaniałą, ciemną barwą głosu i wyjątkową osobowością ujmuje publiczność zarówno w Polsce jak i poza jej granicami.
Ukończyła Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie w klasie profesor Haliny Słonickiej. Jest laureatką oraz finalistką wielu międzynarodowych konkursów m.in.: A. Krausa w Las Palmas, L. Pavarottiego w Filadelfii, St. Moniuszki w Warszawie i Belvedere w Wiedniu.
Po ukończeniu studiów występowała w Bremer Theater, a następnie została zaangażowana przez wiedeńską Staatsoper, gdzie debiutowała jako Polina w Damie pikowej oraz Carmen. W Wiedniu po raz pierwszy pracowała z takimi artystami, jak Luciano Pavarotti czy Placido Domingo. Kolejne lata przyniosły angaże w Semperoper w Dreźnie (1999), gdzie śpiewała między innymi Panią Quickly w Falstaffie i Ulrykę w Balu maskowym oraz w Deutsche Oper w Berlinie, gdzie zadebiutowała jako Pani Quickly, a następnie występowała w roli Amneris w Aidzie i po raz pierwszy wcieliła się w rolę Azuceny w Trubadurze.
W 2006 roku Małgorzata Walewska zadebiutowała w Metropolitan Opera w Nowym Jorku jako Dalila w Samsonie i Dalili, a partnerował jej José Cura. Oprócz Dalili, zaśpiewała w Metropolitan Opera partie Santuzzy i Amneris. Kolejne ważne debiuty na międzynarodowych scenach to rola Azuceny w Królewskiej Operze Covent Garden w Londynie (2009), Mamki w Kobiecie bez cienia R. Straussa w Palacio de Bellas Artes w Meksyku (2012) i Dalili w Grand Théâtre de Genève (2012), gdzie orkiestrę prowadził Maestro Michel Plasson. W 2015 roku zadebiutowała w roli Kundry w Parsifalu R. Wagnera, a sezon zakończyła jako Hrabina w Damie pikowej w Opéra national du Rhin w Strasburgu. Sezon 2016/2017 rozpoczęła rolą Wdowy w premierowej produkcji Goplany W. Żeleńskiego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, a w poznańskim Teatrze Wielkim pojawiła się w roli Kundry w Parsifalu R. Wagnera.
Małgorzata Walewska współpracowała z wieloma światowej sławy dyrygentami, jak: Marco Armiliato, Seymon Bychkov, Jesus Lopez Cobos, Asher Fish, Valery Gergiev, Philippe Jordan, Vladimir Jurowski, Marko Letonja, Nicola Luisotti, Carlo Montanaro, Stefan Soltesz, Carlo Rizzi, Massimo Zanetti czy Andriy Yurkevych. Wystąpiła na ponad 30 scenach słynnych teatrów m.in: Teatro Real w Madrycie, Teatro Nacional de São Carlos w Lisbonie, Teatro dell'Opera w Rzymie, Seattle Opera, San Francisco Opera, Grand Théâtre w Luksemburgu, Finnish National Opera w Helsinkach, Washington National Opera, Baltimore Opera i Herodion Theatre w Atenach.
Artystka ma w swoim repertuarze także repertuar oratoryjny i daje liczne recitale z akompaniamentem fortepianu lub harfy. W programie ma wiele pieśni kompozytorów polskich i zagranicznych, jak: G. Fauré, F. Schubert, S. Moniuszko, K. Szymanowski, F. Chopin czy P. Czajkowski oraz cykle Les nuits d'été H. Berlioza czy Wesendonck Lieder R. Wagnera. Od 2013 roku z towarzyszeniem harfistki Małgorzaty Zalewskiej wykonuje pieśni francuskie m.in. Reynaldo Hahna.
Nagrała wiele albumów: od utworów, goszczących na stałe w jej repertuarze (Voce di donna), po kolędy (Christmas Time), crossoverowe aranżacje (Walewska i przyjaciele, Mezzo) czy arie G.F. Händla, pieśni religijne i utwory organowe (Farny).
W 2015 roku ostała dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu.

 

Paweł Jaskółka
Urodził się w 1988 roku w Jaśle. Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II stopnia w Krośnie ukończył z wyróżnieniem w zakresie gry na trąbce. W 2006 roku podjął studia w Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem prof. dra hab. Mieczysława Tomaszewskiego (kompozycja i teoria muzyki, specjalność teoria muzyki). Ukończył je z wyróżnieniem (2011), a jego praca magisterska Narodowy aspekt muzyki polskiej w latach 1795-1918, została opublikowana pod tym samym tytułem przez wydawnictwo Akademii Muzycznej w Krakowie (2014). 
Podczas studiów uczestniczył m.in. w kursach Międzynarodowej Akademii Bachowskiej Helmutha Rillinga i jako wykonawca w licznych koncertach Chóru Akademii Muzycznej, Krakowskiego Chóru Kameralnego i Chóru Polskiego Radia w Krakowie. W roku akademickim 2010/11 był stypendystą miasta Krakowa. 
Ukończył studia licencjackie z zakresu dyrygentury jako ostatni absolwent w klasie prof. Jerzego Katlewicza (2013). Uczestniczył w kursach mistrzowskich m.in. Colina Mettersa, Jean-Luc Tingauda oraz Alexandra Liebreicha. Studia dyrygenckie II stopnia w klasie prof. dra hab. Mirosława Jacka Błaszczyka Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach zakończył w 2015 r. z oceną celującą. Jako dyrygent prowadził koncerty Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego, Orkiestry Symfonicznej i Orkiestry Kameralnej Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Chóru Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. 
Obecnie jest uczestnikiem Środowiskowych Studiów Doktoranckich (kompozycja i teoria muzyki, specjalność: teoria muzyki) Akademii Muzycznej w Krakowie. Prowadzi też pracę dydaktyczną w Akademii Ignatianum w Krakowie oraz w szkołach muzycznych na terenie województwa małopolskiego. Ponadto jest członkiem zespołu redakcyjnego czasopisma Teoria muzyki. Studia, interpretacje, dokumentacje.

Realizacja programu odbywa się poprzez rezydencje dyrygenckie w zawodowych zespołach orkiestrowych oraz w teatrach operowych i muzycznych. Piotr Jaskółka będzie uczestniczył w przygotowaniach ośmiu programów koncertowych. A jeden z nich przygotuje i poprowadzi samodzielnie aż czterokrotnie w ramach cyklu koncertów edukacyjnych Młoda Filharmonia. Ich program wypełnią utwory m.in. Stanisława Moniuszki, Richarda Wagnera, Jana Gawlasa i Henryka Mikołaja Góreckiego.

 
24 lutego 2017, piątek godz. 19.00 [T] [S] [B]
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Małgorzata Walewska & Śmierć Kleopatry
Małgorzata Walewska - mezzosopran
Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
Jarosław Wolanin – przygotowanie chóru
Program:
Richard Wagner – Wstęp do III aktu opery Walkiria
Richard Wagner – Chór żeglarzy z III aktu opery Latający Holender
Richard Wagner – Chór pielgrzymów z III aktu opery Tannhäuser
Richard Wagner – Uwertura do opery Śpiewacy norymberscy
Richard Wagner – Marsz weselny z opery Lohengrin
Richard Wagner – Wach auf! – hymn na cześć Sachsa z III aktu opery Śpiewacy Norymberscy
Piotr Czajkowski – Uwertura Rok 1812 op. 49
Hector Berlioz – Śmierć Kleopatry – scena liryczna na głos i orkiestrę do słów Pierre-Ange’a Vieillarda

   
 

 Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”

Zainicjowany przez Instytut Muzyki i Tańca program „Dyrygent – rezydent” ma na celu prezentację i promocję młodych polskich dyrygentów oraz umożliwienie im debiutu i nabywania praktyki wykonawczej w kontakcie z zawodowym zespołem orkiestrowym. Dyrygentem-rezydentem Filharmonii Śląskiej w sezonie 2016/2017 jest Paweł Jaskółka.

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

NEWSLETTER

Chcesz być powiadamiany o nowościach ?
Zamów newsletter: