F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

JUBILEUSZOWA GALA

Muzyczny tramwaj, mecz piłkarski za nami. Jubileuszowa machina ruszyła... Jubileuszowo koncertować będziemy czterokrotnie. Na pierwszy, galowy, zapraszamy w sobotę – pierwszy koncert Filharmonia Śląska dała też w sobotę – 23 maja o godz. 18.
Po części uroczysto-oficjalnej, muzycznie tę galę wypełnią: wraz ze znakomitym polskim skrzypkiem Piotrem Pławnerem symfonicy pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka w II Koncercie skrzypcowym d-moll Henryka Wieniawskiego a potem wykonane wraz z Chórem przygotowanym przez Jarosława Wolanina – Kyrie naszego patrona, Henryka Mikołaja Góreckiego i Gloria jego syna Mikołaja.
II Koncert d-moll Henryka Wieniawskiego jest dziełem kulminacyjnym w dorobku twórczym słynnego polskiego wirtuoza. Różniąc się od swego poprzednika, ukazuje, ewolucję, jaką przeszedł styl kompozytora w stronę pogłębienia wyrazowości, uwydatnienia roli orkiestry. Nieszablonowa jest w tym utworze koncepcja formy: pomiędzy kolejnymi częściami kompozytor wprowadza orkiestrowe łączniki, co czyni formę zwartą, muzycznie spójną. Główne myśli muzyczne są pokrewne, zbliżając się do idei monotematyczności. Swe najwybitniejsze dzieło, zadedykowane młodszemu mistrzowi hiszpańskiej wiolinistyki, Pablowi Sarasatemu, Henryk Wieniawski cyzelował przez wiele lat. Po pierwszym wykonaniu w 1862 roku, wprowadzał wiele zmian, by w końcu podać literaturze romantycznej do publikacji dzieło wybitne, skończone, będące kwintesencją jego stylu.
Kyrie to jedno z ostatnich dzieł naszego patrona. Z końcem lat 90. Henryk Mikołaj Górecki otrzymał zamówienie na mszę od samego papieża Jana Pawła II. Kompozytor długo rozważał jej koncepcje. Podczas audiencji w 2003 roku usłyszał nawet od Jana PawłaII, że trzeba pracować nad mszą, bo latka lecą. Kompozytor jednak zdążył skomponować jedynie pierwsze ogniwo planowanej mszy. Ukończył je w 2005, roku śmierci świętego. Jak zauważa Maryla Renat, Kyrie przeplata nuta tragizmu i skupionej kontemplacji. Forma całości jest przejrzysta, trójfazowa, jak wyznacza to trójwersowy układ pierwszej części mszy.
Choć Gloria Mikołaja Góreckiego z 2000 roku wyprzedza chronologicznie Kyrie ojca, pięknie z nim koresponduje. Utwór prawykonali symfonicy i Chór FŚl pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka 11 października ubiegłego roku, podczas festiwalu Kompozytorów Polskich im. prof. Henryka Mikołaja Góreckiego w Bielsku-Białej. Jak pisze w programie koncertu Maryla Renat, jest to utwór – modlitwa, rozpostarty na narastającym planie dynamicznym. Dynamika bowiem pełni tu rolę formotwórczą. Dynamika rozumiana nie tylko jako stopniowe narastanie głośności, ale także jako narastanie przestrzeni dźwiękowej oraz progresje strony rytmicznej od długich do coraz drobniejszych wartości rytmicznych.


23 maja 2015, sobota godz. 18.00 T, S, B
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Jubileusz 70-lecia Filharmonii Śląskiej
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Chór Filharmonii Śląskiej
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
Piotr Pławner – skrzypce
Jarosław Wolanin – przygotowanie chóru
Program:
Henryk Wieniawski – II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22
Henryk Mikołaj Górecki – Kyrie na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną
Mikołaj Górecki – Gloria
 

Pierwsze recenzje z uroczystości i koncertu pojawiły się na łamach Portalu Katowickiego i telewizji TVS.

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

NEWSLETTER

Chcesz być powiadamiany o nowościach ?
Zamów newsletter: