F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

HENRYK MIKOŁAJ GÓRECKI MUZYCZNĄ OPOKĄ POLSKI I CAŁEGO ŚWIATA

Zapraszamy na III Katowickie Dni Henryka Mikołaja Góreckiego przywołujące pamięć o Patronie Filharmonii Śląskiej – najwybitniejszym obok Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego polskim kompozytorze XX i pierwszej dekady XXI wieku.
Już po raz trzeci naszą propozycję w rozbudowanej siedzibie wyznaczają daty śmierci kompozytora 12 listopada (2010 roku w Katowicach) i jego urodzin 6 grudnia (1933 roku w Czernicy koło Rybnika).
Jego imię Filharmonia Śląska ma od czterech lat.
Nie ma z nami Henryka Mikołaja Góreckiego już lat pięć. Pozostawił nam wszak dzieło ogromne – jeden wielki żywiołowy wulkan, który nie da się w prostych zdaniach okiełznać, jak określił Zbigniew Kozub w recenzji dorobku kompozytora w ramach postępowania nadania Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu tytułu doktora honoris causa przez Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (2009). Recenzent pisał też: Henryk Mikołaj Górecki jest twórcą nieobliczalnym, z utworu na utwór zaskakującym, w swej osobowości żywiołowym. Z istoty swej do takiego twórcy trudno przyporządkować takie pojęcia, jak analiza, opis interpretacji czy próba usystematyzowania.
Ów żywiołowy wulkan wciąż jeszcze odkrywamy. Gorąco czekamy wiosny i możliwości wypuszczenia w świat płyty filharmoników śląskich z nagraniem pierwszego polskiego wykonania IV Symfonii Tansman Epizody Henryka Mikołaja Góreckiego, które zamykało 15 lutego w Łodzi oraz 27 lutego i 1 marca br. w Katowicach cykl światowych premier tego utworu, rozpisany przez londyńskiego wydawcę Boosey & Hawkes na Londyn, Los Angeles, Amsterdam i Polskę. Całkiem niedawno, 4 listopada, podczas jubileuszu 70-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w Krakowie światową premierę miał jeszcze jeden utwór Henryka Mikołaja Góreckiego – Sanctus Adalbertus. To oratorium powstało w 1997 roku dla upamiętnienia 1000. rocznicy męczeńskiej śmierci pierwszego patrona Polski, św. Wojciecha. Miało być wykonane podczas pielgrzymki Jana Pawła II do Polski. Polskiemu papieżowi kompozytor zamierzał je również dedykować. Za życia kompozytora do prawykonania jednak nie doszło.
Jak zauważył Zbigniew Kozub, współczesna muzyka w zdecydowanej większości nie przemawia do odbiorcy. Nawet wyedukowanego muzycznie. Nie pobudza jego emocji i nie dostarcza satysfakcjonującej radości. Czasami mam wrażenie, jakby była pisana tylko dla krytyków muzyki i muzykologów, po to, aby dostarczyć im materiał do pisania wyjaśnień i komentarzy dotyczących jej pseudo-wielkości. Wielka zasługą Henryka Mikołaja Góreckiego jest powrót do takiej postawy kompozytorskiej, która powoduje ponowna wiarę słuchacza w to, że muzykę można tworzyć niezwykle misternie i oryginalnie, nie pozbawiając jej emocji uczuć, piękna i dobra. Mistrzostwo warsztatu. (…)
Muzyka Góreckiego stanowi jedną z najjaśniejszych gwiazd na firmamencie współczesnej kultury muzycznej świata (nie tylko polskiej). Świata intelektualnie płytkiego, ślepo rozbieganego, skierowanego głownie na sfery zewnętrzne a nie na wewnętrzna refleksję. Współczesna muzyka jest wewnętrznie wypalona, podobnie jak cała światowa humanistyka. Jasny punkt muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego zmusza do ciągłej weryfikacji takich pojęć, jak: duchowość, refleksja, myślenie, autentyczność czy oryginalność. Zmusza do ciągłego zastanawiania się nad współczesną kondycją człowieka.
Żyjemy w duchowej pustce, która nie rodzi wielkich myślicieli, literatów, kompozytorów czy twórców sztuki. Zbiorową wyobraźnią rządzą teraz media. I tylko od naszej kondycji intelektualnej i duchowej zależy, czy zdołamy odepchnąć od siebie demony kiczu, hedonizmu i utylitaryzmu. Genialna muzyka Henryka Mikołaja Góreckiego może nam wskazać drogowskaz do wyjścia z tego stanu.
Henryk Mikołaj Górecki jest muzyczną opoką Polski i całego świata.
Tę opokę podczas III Katowickich Dni Henryka Mikołaja Góreckiego chcemy przedstawić nie jako oddzielną wyspę, ale w rozmaitych kontekstach. To one świadczą o swoistości dzieła Góreckiego. Mówił przecież (cytuję z pamięci): Bach, Mozart, Beethoven – oni są we mnie. Tego nie da się zapomnieć…
Z takich kontekstów dyrektor Mirosław Jacek Błaszczyk do programów tegorocznych dni wybrał Niemieckie requiem Johannesa Brahmsa i rosyjskie arcydzieła poważanych przez Henryka Mikołaja Góreckiego Siergieja Rachmaninowa i Dmitrija Szostakowicza. Zapewnił im też znakomitych interpretatorów, jak jurorzy najbliższego, jubileuszowego X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, jaki odbędzie się w 2017 roku – Michael Zilm, triumfator naszego konkursu w 1987 roku i maestro Juozas Domarkas oraz znakomity katowicki pianista Zbigniew Raubo. Jakże inne konteksty i perspektywy zarysuje koncert, w którym Symfonia La pssiane Józefa Haydna skonfrontowana zostanie z dziełem samego Henryka Mikołaja Góreckiego oraz twórczością ostatniego jego ucznia a jednocześnie jego syna – Mikołaja Góreckiego. W tym koncercie po tegorocznym zakopiańskim prawykonaniu po raz pierwszy na Śląsku usłyszymy jego Trio Concerto na klarnet, róg fortepian i orkiestrę smyczkową, który ze Śląską Orkiestra Kameralną pod batutą Roberta Kabary wykona Trio Śląskie – pianistka Joanna Domańska, klarnecista Roman Widaszek i waltornista Tadeusz Tomaszewski. Jak widać, w Dniach wystąpią wszystkie zespoły artystyczne Filharmonii Śląskiej. Wśród gości pojawia się także znakomici śpiewacy Marta Boberska i Jarosław Bręk oraz włoski wirtuoz organów Allesandro Bianchi.
Koncerty III Katowickich Dniach Henryka Mikołaja Góreckiego dopełnione zostaną innymi propozycjami przybliżającymi i w rozmaitych aspektach dopowiadającymi jego twórczość. Będzie okazja odsłuchania filharmonicznych płyt z muzyką Henryka Mikołaja Góreckiego na użyczonym przez firmę rcm audio sprzęcie najwyższej jakości dźwiękowej klasy Hi End. Do Kina Studyjnego Światowid zapraszamy na filmy Lecha Majewskiego, w których ścieżkach dźwiękowych znalazły się fragmenty utworów naszego patrona. Uniwersyteccy humaniści wygłoszą wykłady o styku humanistyki i muzyki. Dzieci i młodzież zapraszamy do konkursu na teledysk, wykorzystujący fragment Koncertu na fortepian i orkiestrę Henryka Mikołaja Góreckiego.
Polecamy i gorąco zapraszamy.

Marek Skocza

III Katowickie Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Koncerty

13 listopada 2015, piątek godz. 19 T, S, B
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
III Katowickie Dni Henryka Mikołaja Góreckiego – dyryguje Michael Zilm
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Chór Filharmonii Śląskiej
Michael Zilm – dyrygent
Marta Boberska – sopran
Jarosław Bręk – baryton
Jarosław Wolanin – przygotowanie chóru
Program:
Johannes Brahms – Niemieckie Requiem op. 45

21 listopada 2015, sobota godz. 18.00 T
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
III Katowickie Dni Henryka Mikołaja Góreckiego
Śląska Orkiestra Kameralna
Robert Kabara – skrzypce, dyrygent
Trio Śląskie w składzie:
Roman Widaszek – klarnet
Tadeusz Tomaszewski – róg
Joanna Domańska – fortepian
Pogram:
Joseph Haydn – Symfonia nr 49 f-moll La passione
Mikołaj Górecki – Concerto-Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową
Mikołaj Górecki – Trio Concerto na klarnet, róg, fortepian i orkiestrę smyczkową
Henryk Mikołaj Górecki – Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową

27 listopada 2015, piątek godz. 19.00 T, S
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
III Katowickie Dni Henryka Mikołaja Góreckiego – dyryguje Juozas Domarkas
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Juozas Domarkas – dyrygent
Zbigniew Raubo – fortepian
Program:
Siergiej Rachmaninow – II Koncert fortepianowy c-moll op. 18
Dmitrij Szostakowicz – V Symfonia d-moll op. 47

6 grudnia 2015, niedziela godz. 17.00 T / O
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
III Katowickie Dni Henryka Mikołaja Góreckiego – Filharmoniczne wieczory organowe
Alessandro Bianchi (Włochy) – organy
Władysław Szymański
Program:
Mons Leidvin Takle – Power of life
Johann Sebastian Bach – Passacaglia et thema fugatum BWV 582
Claude Debussy – Preludium La fille aux cheveaux de lin (arr. L. Roques)
Max Reger – Fantazja Wie schoen leuchtet uns der Morgenstern op. 40 nr 1
John Bull – Rondò in G
Ian McDonald – I talk to the wind (arr. M. Lo Muscio)
Sverre Eftestol – The Yarmouth Belle
George Gershwin – Błękitna rapsodia (arr. H. U. Hielscher)
Hans Uwe Hielscher – Variations on Frère Jacques

Inne propozycje

9 listopada – 6 grudnia 2015 
Foyer lustrzane Filharmonii Śląskiej
Wystawa Kultura muzyczna Katowic w okresie dwudziestolecia międzywojennego

13 listopada 2015, piątek godz. 18.15
Sala kameralna, Filharmonia Śląska
Wykład dr Maji Drzazgi - Lech: Śląski Moniuszko, czyli jak Litwin z urodzenia, Polak z wyboru stał się Ślązakiem

21 listopada 2015, sobota godz. 17.15
Sala kameralna, Filharmonia Śląska
Wykład dr Mikołaja Marcela „O fenomenie Lady Gagi”

22 listopada 2015, niedziela godz.16.30
Kino Studyjne Światowid, ul. 3 Maja 7, Katowice
Projekcja filmu "Młyn i krzyż"  poprzedzony wstępem o III KDHMG

27 listopada 2015, piątek godz. 16.00-18.40
Sala kameralna, Filharmonia Śląska
Prezentacja utworów Henryka Mikołaja Góreckiego z płytoteki Filharmonii Śląskiej na sprzęcie klasy Hi End (fragment III Symfonii Symfonii pieśni żałosnych; Koncert fortepianowy, utwory chóralny i kameralny)

5 grudnia 2015, niedziela godz. 16.30
Kino Studyjne Światowid, ul. 3 Maja 7, Katowice
Projekcja filmu "Wojaczek" w reżyserii Lecha Majewskiego

5 grudnia 2015, niedziela godz. 18.30
Kino Studyjne Światowid, ul. 3 Maja 7, Katowice
Projekcja filmu "Basquiat - Taniec ze śmiercią" w reżyserii Lecha Majewskiego, poprzedzone wstępem reżysera.

    Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

    NEWSLETTER

    Chcesz być powiadamiany o nowościach ?
    Zamów newsletter: