F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

AMERYKAŃSKIE KLIMATY


Piątkowy koncert 29 kwietnia o godz. 19 przyniesie znacznie więcej, niż tylko amerykańskie klimaty, ale jego tytuł uwypukla fakt, iż muzykę bodaj najpopularniejszego kompozytora amerykańskiego I połowy ubiegłego wieku poznamy w interpretacji Piotra Gajewskiego – amerykańskiego dyrygenta o polskich korzeniach, który doskonale czuje się we wszystkich gatunkach muzycznych i świetnie wrośniętego w sedno amerykańskiej kultury. Niegdysiejszy szef filharmoników waszyngtońskich, obecnie jest dyrektorem artystycznym i dyrygentem Filharmonii Narodowej przy Centrum Muzyki w Strathmore (Obszar Metropolitarny Waszyngton). Jest także dyrygentem gościnnym Filharmonii Śląskiej a w przyszłym roku będzie jurorem naszego X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga. Solistą Gershwinowego koncertu fortepianowego będzie świetny katowicki pianista Piotr Banasik. Z listopada 2011 roku pamiętamy jego znakomitą interpretację Błękitnej rapsodii – to wspomnienie jest najlepszą rekomendacją piątkowego występu pianisty.
George Gershwin pochodził z rodziny rosyjskich emigrantów. Jego rodzice wyemigrowali z Rosji do Ameryki w 1895 roku, kompozytor urodził się już w nowej ojczyźnie. Miał 15 lat, gdy zatrudnił się w muzycznej firmie wydawniczej. Pracując, podjął pierwsze próby kompozytorskie. Zaczynał od lekkich piosenek, ale jego ambicją i celem stało się stworzenie nowego stylu muzyki amerykańskiej poprzez zespolenie elementów jazzu z symfoniczną muzyką klasyczną. Mimo krótkiego życia cel swój osiągnął. Podczas krótkiego urlopu na Kubie w 1932 roku George Gershwin zetknął się z ludowymi instrumentami tego kraju. Skomponował wówczas Rumbę, którą włączył do swego koncertu monograficznego w sierpniu tegoż 1932 roku. Ponieważ kompozycja przybrała kształt orkiestrowej uwertury, z zastosowaniem perkusyjnych instrumentów kubańskich, toteż później przyjęła nazwę Uwertura kubańska.
Powstanie koncertu fortepianowego było w dużym stopniu konsekwencją ogromnego sukcesu skomponowanej rok wcześniej Błękitnej rapsodii, dzięki której Gershwin – obiecujący autor broadwayowskich piosenek awansował na gwiazdę światowego formatu. Koncert fortepianowy zamówił u kompozytora ówczesny kierownik i dyrygent Nowojorskiej Orkiestry Symfonicznej Walter Damrosch. W trzyczęściowym koncercie George Gershwin zespolił elementy jazzu, współczesnej neoklasycznej muzyki amerykańskiej oraz zauważalne wpływy późnego romantyzmu amerykańskiego.
Po takich kubańsko-amerykańsko-europejskich klimatach koncert domknie III Symfonia Organowa Camille’a Saint-Saënsa, który powiadał, że komponuje tak, jak jabłoń rodzi jabłka. Życiem swym wszedł w XX wiek, jednak nie przyjął żadnych nowatorskich idei, eksperymentów nie akceptował. Jego Trzecia zaliczana jest do najwybitniejszych francuskich utworów symfonicznych XIX wieku. Charles Gounod po jej wysłuchaniu miał stwierdzić: „oto francuski Beethoven”. Powstała na zamówienie Londyńskiego Towarzystwa Muzycznego w roku 1886, w roku śmierci Ferenca Liszta i jest muzycznym pomnikiem ku jego czci. Swą nazwę zawdzięcza pierwszoplanowej roli organów w Adagiu, gdzie tworzą dźwiękowe tło dla słodkiej melodii instrumentów smyczkowych i potem, gdy uwolniona zostaje pełna moc brzmienia, dzięki fanfarom instrumentów dętych oraz w triumfalnym zakończeniu, jakby kompozytor starał się, by ich grzmiący dźwięk wciąż brzmiał w uszach słuchaczy zrywających się do entuzjastycznych owacji, jakie dzieło autentycznie wywołuje.


29 kwietnia 2016, piątek godz. 19.00 T / S / B
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Amerykańskie klimaty
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Piotr Gajewski – dyrygent
Piotr Banasik – fortepian
Stanisław Pielczyk – organy
Program:
George Gershwin – Uwertura kubańska
George Gershwin – Koncert fortepianowy F-dur
Camille Saint-Saëns – III Symfonia c-moll Organowa op. 78
 

FILHARMONIA ŚLĄSKA. SHLOMO MINTZ I PAUL MCCREESH oraz wiele innych ciekawych propozycji na koncert w Filharmonii Śląskiej - wyborcza.pl

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

NEWSLETTER

Chcesz być powiadamiany o nowościach ?
Zamów newsletter: