F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN


BAROKOWE PRZEBOJE

Koncerty brandenburskie Johanna Sebastiana Bacha to hity same w sobie, a dodać do któregoś z nich utwór jego syna i jeden z najatrakcyjniejszych i najbardziej przystępnych dzieł sakralnych Vivaldiego (George Pratt, przewodniczący brytyjskiego Incorporated Society of Musicians) – mamy pomysł na kolejny atrakcyjny program muzyki barkowej w świetnej interpretacji Śląskiej Orkiestry Kameralnej i filharmonicznego chóru. Polecamy, zapraszając na ul. Sokolską w sobotę 7 lutego.
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) to drugi z synów Johanna Sebastiana Bacha i jego pierwszej żony Marii Barbary. Ojciec chciał, by był prawnikiem, ale po studiach poświęcił się muzyce. W 1768 r. objął po swym ojcu chrzestnym, Georgu Philippie Telemannie, stanowisko kantora w Hamburgu co obejmowało obowiązki dyrektora muzyki w 5 kościołach oraz naukę w gimnazjum. Zmarł w Hamburgu i został pochowany w tamtejszym kościele św. Michała – jego grób do dziś jest dostępny dla zwiedzających. Jest autorem prawie 900 utworów. Komponował przede wszystkim koncerty, sonaty i fantazje na klawesyn, którego był wybitnym wirtuozem. Pisał również pieśni i symfonie. Był, obok swojego brata Johanna Christiana jednym z najwybitniejszych reprezentantów stylu galant (rokoko). Jego dzieła jednak wykraczają poza błyskotliwość, lekkość dworskiego galant. Zdradzają nawiązania do muzyki ludowej, są emocjonalnie pogłębione, bardziej żarliwe emocjonalnie. Robert Kabara i śląscy kameraliści przypomną kompozytora jego skomponowaną w 1773 r. Symfonią B-dur, w katalogu Alfreda Wotquenne’a umieszczoną pod numerem 182 jako druga w zbiorze sześciu symfonii. Złozona jest z trzech części: Allegro di molto – Poco Adagio – Presto.
Po symfonii, w programie znajdzie się dzieło ojca – III Koncert brandenburski G-dur BWV 1048. Sześć koncertów, które Johann Sebastian Bach (1685-1750) zadedykował w 1721 r. margrabiemu brandenburskiemu Christianowi Ludwikowi, to największe osiągnięcie muzyki orkiestrowej kompozytora. Stanowią antologią utworów o najbardziej błyskotliwym zróżnicowaniu instrumentów w historii muzyki. Nie ma w tym zestawie dwóch koncertów napisanych na identyczny skład instrumentów. Trzeci z tych koncertów, w którym orkiestrowe tutti rozpada się na trzy grupy potrójnie dzielonych skrzypiec, altówek i wiolonczel, jest jakby trzychórową symfonią koncertującą.
Gloria Antonia Vivaldiego (1678-1741) powstała dla weneckiego sierocińca dziewczęcego Ospedale della Pietà. Powróciła do repertuaru chórów po jej ponownym odkryciu w 1939 roku. Atrakcyjność zawdzięcza m.in. przenikliwym rytmom partii chóru, otwierającej utwór, lirycznemu duetowi Laudamus te czy pełnemu wdzięku dialogowi oboju i sopranu w Domine Deus. Partie solowe śpiewać będą sopran Marta Brzezińska i alt Anna Borucka.

 

7 lutego 2015, sobota godz. 18.00 T, K
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Śląska Orkiestra Kameralna i Chór Filharmonii Śląskiej
Robert Kabara – dyrygent
Marta Brzezińska – sopran
Anna Borucka – alt
Jarosław Wolanin – przygotowanie chóru
Program:
Carl Philipp Emanuel Bach – Symfonia B-dur Wq 182 nr 2
Johann Sebastian Bach – III Koncert brandenburski G-dur BWV 1048
Antonio Vivaldi – Gloria


 

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

NEWSLETTER

Chcesz być powiadamiany o nowościach ?
Zamów newsletter: